IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ал. Костадинов: Търсим устойчиви сигнали, че пазарът на автомобили върви нагоре

Очакваме през тази година да запазим пазарния си дял от около 9,4%, каза Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби във Ford

07:50 | 26.07.11 г.
<p>
	Александър Костадинов. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Александър Костадинов. Снимка: Личен архив

Александър Костадинов е на 36 години. В автомобилния бранш е от 1996 г. Кариерата си започва като търговски консултант на Volvo в тогавашното представителство „Промобил”. От 2000 г. работи в „Мото-Пфое”, като се занимава с ключовите клиенти на Volvo, а след това е бранд-мениджър на шведската марка. От 2006 г. е директор маркетинг и продажби в Moto-Pfohe, официален представител на Ford, Volvo, Jaguar, Range Rover и Land Rover за България. Хобитата на Александър Костадинов са пътуванията и фотографията.

- Г-н Костадинов, данните на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители за първата половина на годината показват, че Ford е на второ място по продадени автомобили. Свърши ли кризата на пазара на автомобили?

Кризата не е свършила, но днешната ситуация за нас е "новото нормално". Има сигнали, че средата се подобрява и клиентите се завръщат, увеличава се и доверието им. Търсим да открием обаче устойчиви сигнали, че пазарът е тръгнал нагоре.

Разбира се, все още изпитваме дефицит на държавна политика в областта и България, за разлика от почти всички европейски държави, продължава да няма регулации за вноса на силно замърсяващи околната среда автомобили.

Контролът при техническите прегледи също е виртуален, темата с данъчния кредит за покупка на автомобили за основната дейност на компаниите са нерешена от години. Тези фактори могат да повлияят за устойчиво развитие на индустрията.

 Как постигнахте този ръст от близо 11% за първата половина на годината?

Ford има една от най-новите и модерни гами. Освен това качеството на изработка е едно от най-добрите и ненадминатото удоволствие при управлението помага много за добрите резултати в продажбите.

Милиардите, изхарчени за нови технологии и модели, направиха Ford най-продаваната марка в САЩ и втори в Европа и България.

У нас пазарен лидер е Fiesta, a Transit е номер едно в лекотоварния сегмент. Не бива да пренебрегна и новите ни лизингови условия, благодарение на които клиентът може да има новата Фиеста за 144 лева на месец.

- Предприехте ли някакви непопулярни мерки по време на кризата, които да ви помогнат да излезете по-бързо от нея?

Неминуемо е, когато дадена индустрия загуби над половината от пазара си, да се преструктурира. Още в края на 2008 г. преведохме в действие план, който ни позволи да станем по-силни от преди.

Тази и следващата години се надяваме постепенно да влезем във фаза на устойчив растеж – нови инициативи, нови служители и инвестиции.

- Какво движи пазарът в момента?

Покупките от страна на компании, част от които досега забавяха подмяната на парка си. Някои от добрите ни ключови клиенти стартират с нови проекти, за които им трябват автомобили. Сега половината от продажбите ни на пазара са малките и компактни автомобили от типа на Fiesta и Focus. Частните покупки също се увеличиха през последните години в противовес с продажбите на лекотоварни автомобили.

- Кой е най-продаваният модел?

Най- продаваният автомобил в България за миналата година е новия Ford Fiesta. Тази година амбициите ни са да задържим тази си позиция, като за първото шестмесечие това вече е факт. Лидерството на Fiesta е добър пример как потребителите търсят не най-евтиното, а дизайнерското, модерното и икономичното.

- Ваши колеги споделиха, че кризата е променила начина, по който се купуват коли – вече не се търсят скъпи автомобили, а изгодните предложения. Вие споделяте ли това мнение?

Търсят се и изгодни, и скъпи автомобили. Разбира се луксозният сегмент спадна, както и общият пазар като цяло, но ако съдя по продажбите на Volvo, Jaguar и Range Rover, търсенето не е замряло, напротив. Последните години рязко намаляха лесните пари и неразумните покупки, но потребители на премиум автомобили има.

- Какви финансови резултати отчита Moto-Pfohe през 2010 г. и какви са очакванията ви за тази година?

Групата компании около Moto-Pfohe стои изключително стабилно на пазара, екипът е уверен в доброто бъдеще. И през 2011 г. работим усърдно да запазим стабилно и положително финансовото си състояние и сме оптимисти и за втората половина на годината.

- Какви са очакванията ви за продажбите до края на годината?

Трудно е да се правят прогнози, тъй като все още не виждаме устойчивост в пазара. Вероятно продажбите ще са в диапазона 20-22 хил. автомобила спрямо продадените през миналата година 19 хил. автомобила. България е толкова назад в осигуряване на конкурентна мобилност, така че възможностите занапред са големи, стига и държавата да я стимулира по разумен и добър за обществото начин.

Очакваме и през тази година да запазим пазарен дял от около 9,4% .

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:00 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още