Филип Генов е изпълнителен директор на УниКредит Факторинг от 2006 г. Започва професионалната си кариера в банковата система през 1993 г. Скоро след приватизацията на Булбанк от УниКредит Груп през 2000 г. става директор „Корпоративно и международно банкиране”.
От края на 2002 г. преминава на работа в източноевропейската централа на УниКредит Груп в Милано. В продължение на 4 години управлява проекти в различни банки на групата в Чехия, Словакия, Полша, Румъния, Италия, Австрия, Хърватска и Турция.
Един от тях е и изграждането на факторингов бизнес на цялата група, като пилотният проект е в България. За финализирането на този проект Генов се установява окончателно в София в началото на 2006 г.
Генов е магистър по специалността ”Международни икономически отношения” от УНСС и по специалността „Банково управление” от италианския университет SDA Bocconi. Има MBA от London School of Economics. Завършва 133-то училище „А.С.Пушкин” в София. Владее английски и руски.
- Г-н Генов, какви са оборотът и печалбата на Уникредит Факторинг за 2010 г. и какво е изменението спрямо 2009 г.?
Нетната печалба на УниКредит Факторинг за 2010 г. е малко над 1 милион лева. Оборотът ни през 2010 г. е почти 600 милиона лева (за сравнение, на целия пазар у нас е около 680 млн. лв.). Нямаме лоши кредити и нямаме загуби от основаването си през 2006 г. досега. Поддържаме стабилен 80% пазарен дял. Ръстът на нетната ни печалба спрямо предходната година е 187%. Въпреки кризата успяваме едновременно да намалим своя риск и да подобрим начина, по който работим.
През 2010 г. възвращаемостта върху собствения капитал е 105% (спрямо предходната година ръстът при този показател е също 190%), а възвращаемостта на активите – 2% (при най-добрите компании в Европа този показател стандартно е около половин процент, някои са и "на минус"). Вътрешната норма на възвращаемост на инвестицията е 66%. Най-хубавото е, че добавената стойност при нас отбелязва ръст от над 1300% в сравнение с 2009 г. и вече е съпоставима с нетната ни печалба.
- Какъв е делът ви в общия факторинг пазар?
Не бих могъл да посоча точна цифра за обема на факторинг пазара у нас, тъй като няма обща статистика за всички компании на пазара. Ориентировъчно сумата е между 600 млн.лв. и 700 млн.лв. към края на 2010 г. От тях на УниКредит Факторинг се падат над 80%.
УниКредит Факторинг започва дейност през 2006 г. (съществената дейност - година по-късно). Относително скромен по обем факторинг бизнес се прави от Булбанк от 2004 г. Станахме член на Factors Chain International (FCI), най-авторитетната факторинг организация в света, през 2008 г. Една година по-късно те ни дадоха статут на пълноправен член заради изключителни постижения – най-доброто обслужване в Централна и Източна Европа и най-добро за цялата група на UniCredit.
- Удачно ли е факторинг пазарът да се изчислява на база средногодишен портфейл, а не на оборот, тъй като тогава би бил сравним с портфейлите на банките?
Сравнението не ми се струва особено удачно. Дали си купуваш една кола или я вземаш под наем за определен период от време са абсолютно различни транзакции. Ние купуваме вземания, а не даваме кредити. Водещото при факторинг дружествата не е обемът на кредитния портфейл, а оборотът, тоест – размерът на изкупените вземания. Факт, в крайна сметка клиентът получава пари и в двата случая, но при кредита си остава само с тях, при факторингът добавената стойност за клиента едва започва с получаването им.
- Как премина факторинг сектора през кризисните години и имаше ли предизвикателства?
Не бих говорил в минало време за кризисните времена. Предизвикателства има и продължават за нарастват. Хубавото е, че рисковият фон на българската държава не се влошава. Не много хубавото е, че все още не се наблюдава и съществено подобрение. Лошото е, че ако средностатистическата българска фирма продължава да държи стабилност и да търси предсказуемост, това не може да се каже със същата сила за най-големия длъжник.
Бизнесът на факторинга в периода на кризата у нас се развива добре. През 2010 г. много се съживи износът, в сравнение с предходната година. Намалява и дефицитът на търговското салдо. Малко е рано да се каже за индустрия само на няколко години, че изминалата година е най-добрата й, но определено бизнесът се развива добре.
- В интервюто за Investor.bg от 2007 г. споделихте, че работите с около 50 доставчици, като изкупувате техните вземания от 300 техни клиенти. С колко доставчици и техни клиенти работихте през 2010 г.?
Числото се променя на почти ежедневна база. През 2010 г. работехме с около 150 доставчици и около 1000 платци.
- Промени ли се структурата на доставчиците на стоки и услуги, които работят с вас?
Да, структурата на доставчиците се промени. В крайна сметка кризата сериозно засегна редица индустрии и елиминира част от по-малко конкурентните фирми. Ако през 2007г. имахме изключително много сделки в сферата на строителството, суровините и материалите, то в момента, в следствие на кризата, техният дял намаля чувствително за сметка на производители и износители от химическата промишленост, електрониката и телекомуникациите, хранително-вкусовата промишленост, текстилната индустрия.
Това са сектори, които се развиват добре и с които работим активно. В работата с доставчици от тези сфери на дейност ние виждаме едни от най-сериозните възможности за растеж, в момента, разбира се, в който макроикономическата обстановка се подобри. Също така там, където е възможно, се опитваме да помагаме на добрите фирми в проблемните индустрии (търговия с метали, строителство) и заедно изчакваме нещата при тях постепенно да се съживят.
- Промени ли се размерът на факторинг сделките, след като преди 4 години бе между 700 хил. лв. и 1 млн. лв.?
Да. Средностатистическото число нарасна, в момента е над 1 млн.
- 1 млн. на сделка или 1 млн. на клиент на година. Тоест, за да е 1 млн. на сделка, явно клиента трябва да е доста голям и да прави поне 10-15 млн. годишно?
Да, на сделка. Ако отчетем, че средният оборот на разплащанията между фирмите в България е малко над два месеца, оборотът, за който споменавате, би бил по-скоро около 5-7 млн. Разбира се, това пак не са малки фирми, но и стана дума, че факторингът в страната е все още насочен предимно към средни и големи корпоративни клиенти.
- Вероятно нямате интерес да работите върху малки сделки, защото тогава услугата ще стане скъпа?
Не, че нямаме интерес към малки сделки, но както и през 2007 г., така и сега, основната пречка за ръст на факторинговия бизнес е не толкова рискът или наличието на финансиране, а неналичието на хора. В момента у нас има между 50 и 60 професионалисти в този бизнес, от тях 30 са в УниКредит Факторинг, още няколко са наши бивши служители, които ръководят другите факторинг дружества.
Всеки един нов човек трябва да бъде обучаван преди да започнем да разширяваме бизнеса си. Българският пазар е доста по-различен от този в Италия, Германия или Франция – не можем да привличаме чужди специалисти, необходимо е сами да ги обучим.
Все още е рано за масово използване на тези услуги именно поради ограниченията в човешкия фактор. Гарантираме определено качество на нашите клиенти и по-скоро бихме се въздържали да правим бизнес с някого, отколкото да му предоставим лош продукт.
- В този смисъл има ли клиенти, които са подходящи за факторинг, но още не го ползват?
Да, много. Факторингът продължава да е под 1,5% от БВП на страната. В Западна Европа стандартно делът му е над 5-7% от БВП. Във Великобритания например е почти 10% от брутния продукт на страната. Така погледнато, потенциалът, който има тук, е огромен. Разликата обаче е, че освен кадри и друга бизнес култура, там има закони и практика и затова директното сравнение е малко условно.
- В блога си давате пример с компания с 1,2 млн. лв приходи. Означава ли този пример, че фирма с 1,2 млн. лв. приходи може да се възползва от услугите ви?
Това не е нашият масов клиент, но се случва в практиката. Ние не искаме да сме най-евтиният играч, а най-добрият и най-полезният за клиентите си – така се позиционираме и клиентите ни го оценяват. Нашата сила е в решения, свързани с генериране и управление на ръст, избягване на проблеми, а не толкова във вече образували се високорискови сценарии.
Ако сте фирма, която има добър продукт и добър клиент, прави 1 милион оборот, но расте и ние можем да ви помогнем да пораснете с още поне толкова в рамките на година-две, тогава имаме сериозен взаимен интерес. Ако обаче сте фирма с 1 милион лева оборот, която расте с по 5-10 % годишно или се опитва да не намалява в условията на криза и търси възможно най-евтиното, независимо какво финансиране срещу обезпечение на някакъв актив, тогава със сигурност има по-подходящи решения.
Факторингът е скъпа услуга за фирми, които нямат нужда от факторинг. За тези с ясна визия за развитие на своя бизнес е евтина. За фирми-износителки в период на ръст освен евтина е и незаменима. Скъпа ли е една автомобилна застраховка – да, ако колата не се кара и стои в охраняем топъл гараж.
- След толкова години дейност, считате ли че клиентите разбраха какъв е смисълът на факторинг сделката?
И да, и не. Тези, с които сме се виждали и са работили с нас, много добре го познават. Понеже пазарът се разширява, доста повече фирми имат идея за какво става дума. От друга страна, факторингът все още не е масова услуга и съответно общо пазарното възприятие за нея продължава да е ниско.
- Има ли развитие при международния факторинг, правите ли го вие или друга компания от групата на УниКредит?
УниКредит е един от най-сериозните играчи глобално в този бизнес. Турската и италианската ни компания са сред най-големите в света. УниКредит Факторинг в България е сред 5-те най-добри компании по отношение на ръст, ефективност и клиентско обслужване. Останалите колеги от групата се справят също доста добре - с тях поддържаме връзка ежедневно. Клиентите ни, които се занимават с експорт и външнотърговска дейност, оценяват този факт изключително добре. Международният факторинг определено има развитие. Делът му в нашия резултат от началото на 2009-та до края на 2010-та се увеличи от около 3% до почти 17%.
- Чий факторинг ще ползва голям български износител, който произвежда резервни части за немска компания например?
Принципно – към момента, в България има три факторингови дружества, които правят експортен факторинг. Ако става дума за Германия, само едно от тях има едновременно и банка, и факторингова компания, с които са в една финансова група и съответно – предлага едновременно най-добри цени и обслужване. Това дружество държи около 70% от факторинговия оборот на България с Германия и над 50% от оборота с ЕС въобще. Така че вероятността точно този производител да работи с УниКредит Факторинг е около 7 от 10.
- Каква е лихвата, на която финансирате и колко са таксите и другите суми, които удържате?
Трудно е да се даде точно число – крайната сума варира от качеството на платците на клиента, както и от натовареността като административно обслужване (администриране и събиране на вземанията), които ще бъдат реализирани. Но като един приблизителен ориентир - цената на факторинга е съпоставима с тази на краткосрочното кредитиране, което, като клиент, вие бихте получили от банковата система.
преди 13 години Радвам се, че сме работили заедно и Ви благодаря за това!Схемата, при която Доставчикът ще е абсолютно освободен от всякакъв риск от неплащане, включително и по негова вина - некачествена стока, неспазени срокове, количества и пр., е с цена, която икономически обезсмисля предлагането й.От друга страна - нека не отегчаваме аудиторията с детайли, а и директно ще е по-лесно да ги обсъдим, ако имате конкретен казус с партньори в ЕС.Лек и успешен ден на всички! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Г-н Генов, Много коретно е от Ваша страна че отговорихте на коментара ми!Като добър коректен и дългогодишен клиент на Ункикредит Булбанк, ни бе предложена услугата факторинг! Ние бяхме усетили нужда от тази услуга на международно ниво поне преди 4-5 години! Предложена ни беше от няколко банки - неспешно и накрая се зарадвахме че Уникредит нашата основна банка я предлага! Да, ама не! Ние разбираме факторинга простичко така - Имаме партньор в Европейския съюз който иска 60-90 дни отсрочка - нужда от рефинансиране! Най простото трябва да е факторинг - проучвате партньора ни (ние го правим винаги) преценявате нивото на риска, обявявате ни процента на рискова премия, освен лихвата за отпуснатите средства! И оттук нататък Вие си имате грижата - ние сме си платили за това! Правите Застраховка или Вие поемата този риск! Това е факторинга!пп. засега ние сме били в схема на факторинг само като клиент и само в България - и то точно на Уникредит - става лесно с нас защото ни познавате! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Благодаря за коментарите!Уви - факторинг, при който производителят да бъде изцяло освободен от рисковете от неплащане не съществува. Цялото разнообразие от търговски спорове, рекламации, кредитни известия, забавяния под 30дни след падеж и пр., така наречените малки рискове са само част от рисковете, които винаги си остават за сметка на доставчика. Един бърз поглед на която и да е застрахователна полица и/или факторингов договор от стандартната (FCI/IFG) практика бързо ще ориентира в това всеки, който се интересува от повече детайли.Така или иначе - предвид, че отправените коментари касаят предимно т.нар. големи рискове (несъстоятелност, неплащане над 90дни по нетърговски причини, форс-мажори, системни, природни и пр.), пазарът на този вид факторинг, т.наречен факторинг без регрес е относително поравно разпределен между EFG и УКФ, които заедно покриват около 92% от неговия обем. Следват SG с 5% и МКБ с около 2%. Това е според официалните данни на FCI, към края на м.февруари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ами това че никой не предлага факторинг в истинския смисъл на думата не е вярно.Факт е че УниКредит не предлагат истински факторинг с покритие на риска, но например Сосиете Женерал Факторинг например покриват на 100% риска от неплащане на платците и съответно не регресират фактурите към клиента. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години В Бъргария никой (вкл. Уникредит) не предлага факторинг в истинския смисъл на услугата!Това значи след извършване на сделката отговорност за плащането и риска от неплащане да носи факторинговото дружество, независимо че събират такса за това! Ако клиента не плати в даден момент - отговорност за сумата накрая носи доставчика! Попитайте г-н Генов!Това е една добра - верно по-скъпа - форма на финансиране при недостиг на достатъчно залози за добър оборотен кредит! И се ползва авторитета на Фанкторинговите дружества за натиск върху клиента за редовно плащане - нещо което често доставчика по-трудно може да наложи! отговор Сигнализирай за неуместен коментар