"Всички инвеститори търсят следващата Tesla. Rivian се рекламира като основен конкурент, но е много далеч най-голямата компания за електрически автомобили, поясни той. – Компанията изглежда като стартъп, а не като компания, готова за IPO."
Основният продукт на Rivian са електрически пикапи и товарни микробуси и компанията излиза първа на пазара, но през следващите две години се очакват Cybertruck на Tesla, 150 Lightning на Ford, електрическата версия на Hummer на GM, електрически микробуси от Fiat, Nissan, Ford и Mercedes.
"По-скоро Rivian трябва да се притеснява от конкуренцията на Tesla и другите производители, отколкото обратното", смята Чаушев. Цената от около 67 хил. долара за модела R1T на компанията също е доста над очакваните нива от 40-50 хил. долара за предложенията на конкуренцията.
Като предимства на Rivian той посочи производството на електрически пикапи, но подчерта, че количеството бройки са „доста ниски“.
„Подкрепата от Amazon е сериозно предимство, каза Чаушев, но добави, че и интернет гигантът смята компанията за относително рискова. – Изключително рядко виждаме Amazon да притежава такава малка част (20%) от дадена компания, а не мажоритарен дял, за да има пълен контрол."
От Rivian са потвърдили направената поръчка от Amazon за 100 хиляди вана, но са уточнили, че те не са гарантирани, защото според споразумението Amazon не са задължени да ги купят и може да се откажат от тях.
"Компанията има ексклузивните права за тези електрически микробуси, тоест Rivian не може да ги продава на друга компания за четири години, независимо дали Amazon реши да ги купи", разкри други клаузи от споразумението пазарният анализатор.
Той посочи, че най-непосредствената цел на Rivian е да достави 300 електрически микробуса на Amazon до края на годината, а първите 10 хиляди до края на 2022 година.
Чаушев постави под съмнение целта на компанията, оценена за над 60 млрд. долара, да произведе 10 хиляди електрически микробуса за Аmazon, които може да решат и да не купят. Анализаторът допълни, че набраният капитал ще се използва за финансиране на изграждане на нова фабрика в САЩ, повече персонал и увеличаване на закупените суровини и материали, нужни за производството на нови модели.
Големият прогнозиран ръст на серийното производство е от 1200 електромобила за 2021 г. до 150 хиляди през 2023 г., но той крие големи рискове от забавяне. Ивайло Чаушев напомни, че първите 300 модела вече са били забавени от началото на лятото за есента. Очакванията му са компанията да страда от неразвитата инфраструктура за сервизи и продажби. "Rivian има шест сервизни центъра в САЩ, а Tesla - 600 сервиза и 1100 мобилни сервизни единици", направи сравнение анализаторът.
По думите на Чаушев набраният капитал ще се използва за финансиране на растежа и изграждане на нова фабрика в САЩ. „Има информация за планове за трета фабрика в Европа, която може да е във Великобритания или Германия“, каза още той.
Разговорът не е препоръка за взимане на инвестиционно решение!
Кои са основните конкуренти на Rivian? Ще инвестира ли Rivian в трета фабрика в Европа? Има ли риск за инвеститорите?
Повече за бъдещите планове на Rivian може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.
преди 2 години Че е надценена не е риск за компанията, а за тези,които са влезли в нея на тези нива.Компанията сложи почти 12 млрд $ в джоба, кво да и е зле... отговор Сигнализирай за неуместен коментар