Христо Тенчев е един от тримата основатели на СофтУни. Започва да полага основите на своята кариера едва в ученическите си години с дистанционна работа за хостинг компания. Превръща се в успешен самоук програмист, който едва на 18 г. основава XS Software – компания за разработка на игри, които днес имат над 60 милиона потребители по цял свят.
Днес Христо ще сподели с нас повече за влиянието на пандемията върху бизнеса, отражението върху СофтУни, игралната индустрия и още любопитна информация. Вижте интервюто, което проведохме с него.
Как повлия на бизнеса извънредната ситуация? Каква е Вашата прогноза за ситуацията - бизнесите успяват ли да се справят или ни очаква рецесия?
Последствията от извънредната ситуация повлияха по различен начин различните бизнеси – има загубили, но има и печеливши. Традиционни бизнеси, разчитащи на жив контакт с хората, пострадаха заради необходимите мерки за намаляване на разпространението на вируса. Някои от тях успяха да се възстановят бързо, като се адаптираха бързо и превключиха фокуса си върху дистанционно/онлайн обслужване. Набиращите сила онлайн алтернативи пък получиха естествено ускорение от този непредвидим външен фактор.
Извънредната ситуация е катализатор на дигитализацията, ще забърза много процеси, които иначе щяха да отнемат повече време. Беше трудно, но сега ще е почти невъзможно без онлайн присъствие и продажби. Публичният сектор вече няма да може да отлага дигитализирането на процеси и услуги, това ще бъде една от позитивните последици.
Аз съм оптимист, според мен повечето начинания ще се адаптират до края на извънредната ситуация. А след това животът няма да се върне по старому, ще продължим по нов начин, най-вероятно благоприятна комбинация от традиционното и дигиталното.
Какво се промени в СофтУни в тази динамична ситуация?
СофтУни още от самото си начало предлага възможност както за присъствено обучение, така и онлайн с лайв стрийминг и на запис. След като преустановихме обученията на живо, нямахме особени трудности да доразвием своя онлайн модел и да го приложим за всички текущи курсове. Вярвам, че като организация постъпихме отговорно спрямо нашите курсисти, служители и обществото.
Още с първата вълна на извънредното положение създадохме няколко кампании, предоставящи безплатни обучения в най-различни направления. Те бяха насочени както към хората, които просто искат да развият нови умения или подобрят наличните, така и към тези, които са изгубили работата си, в следствие на ситуацията, в която се намира в момента целият свят. Достигнахме до десетки хиляди хора, много от които се включиха в безплатните курсове. С това се надявахме да дадем нова мотивация на всички, които днес се налага да останат вкъщи, да ограничат контактите си, да преориентират професионалните си усилия в коренно различна посока или да променят почти изначало живота си. Вярвам, че успяхме да постигнем именно това.
Стресът, разбира се, не подмина и СофтУни. Най-вече от неясността какво предстои занапред. Само 3 месеца преди старта на първата вълна в България ние направихме сериозна инвестиция в нова сграда, която да ни позволи да работим в среда с 2 пъти по-голям капацитет. Тя все още е празна. Все още тръпнем в очакване за момента, в който отново ще можем да видим залите си пълни с надъхани млади хора, оживени и развълнувани от това, което предстои пред тях.
За щастие, интересът към СофтУни и към придобиването на нови дигитални умения никога не е бил по-голям. Макар и все още изцяло онлайн, нашият екип едвам смогва с обслужването на засиления поток от хора, жадни за знания и нови кариерни възможности.
Като предприемач Вие имате поглед върху повече от един бизнес, как се отразяват извънредните мерки на gaming индустрията?
Първото нещо, което направих, след като обявиха извънредното положение, беше да си инсталирам на gaming PC-то както нови, така и добре забравени стари игри. Явно не бях и единствен, компанията ни за игри XS Software почувства естествен ръст на играчите и активността им. Подобна е ситуацията и за други игри, геймингът като бизнес продължава да се радва на нарастваща популярност и добри резултати.
Не толкова розово беше положението за друга компания от групата ни – LockTrip, където тъкмо бяхме успели да интегрираме над 2,1 милиона хотела в цял свят за резервации на цени от 20% и нагоре по-евтини от почти всички онлайн платформи. Туризмът получи един от най-сериозните удари. Полетите драстично намаляха, резервациите почти изчезнаха, макар че имаше пробуждане лятото. Но това ще е временно и всичко ще се възстанови, хората няма да спрат да пътуват. Този период ни дава повече време да се съсредоточим върху продукта ни и с възстановяването да посрещнем клиентите си с още по-добро обслужване и оферти.
Какви са Вашите съвети към хората, за да ограничим негативните промени в икономически и житейски план?
Това непредвидимо събитие удари всички ни. Може да изядеш лимоните кисели или да си направиш с тях вкусна лимонада. Адаптивността е ключова за оцеляването и развитието на едно начинание – било то бизнес или стартиране на работа. Не спирайте да се развивате и да учите нови неща.
Връщане към стария живот, такъв, какъвто го познаваме, едва ли ще има. Ще продължим по нов начин, взимайки най-доброто от извънредното положение. Използвайте настоящия кризисен момент като трамплин и направете себе си по-конкурентноспособен за променилата се реалност.