Ако има идеално място за дизайна на спортно облекло, то е това тук. Районът е рай за планинските колоездачи, ски бегачи и ски туристи. Преди 16 години консултантът по мениджмънт Хаас и Петер Ройбер, който има опит в спортната индустрия, започват да изграждат своята марка за отдих и свободно време.
Когато Maloja стартира преди 16 години, вече имаше десетки марки за outdoor- und streetwear. "През 2004 г. повечето експерти и търговци на дребно заявиха, че outdoor пазарът и модата е наситен. Всъщност по това време на облеклото за велосипеди му липсваше известна модерност - тогава нямаше марка, която да вкара лайфстайла на планинските велосипедисти в облеклото им. Точно това беше нашата ниша. От самото начало обаче Maloja е създадена не само като марка за велосипедисти, но и на много по-широка основа, а именно като марка за спорт и улично облекло за всички, които обичат да бъдат на открито и в планината", казва пред WirtschaftsWoche Клаус Хаас.
Така двамата започват с колоездачно облекло, ориентирано към лайфстайла, а няколко години след основаването се захващат със зимните спортове. Специалното във всичко това: продуктите могат да се използват за повече от един спорт. И с многото си свежи цветове дрехите се открояват в спортните магазини. През пролетта и есента ентусиазираните от планината предприемачи внасят колекция от 300 различни модела в магазините, всяка година с ново мото.
Колекцията варира от дирлндъл (алпийски дамски рокли), които струват 600 евро, до състезателни костюми за американския национален отбор по биатлон. Хаас изчислява, че компанията вероятно ще постигне оборот от над 25 милиона евро тази година. Малко в сравнение със спортни групи като Adidas или Puma, които генерират милиарди.
Но с дизайна си Maloja е била забелязана дори от шефа на Puma Бьорн Гулден, ентусиазиран ски бегач. Жените в екипа на Maloja могат да бъдат разпознати веднага, казва норвежецът с признателност. Топ мениджърът вероятно е малко ревнив към цените на Maloja: тениска почти не може да се намери за по-малко от 40 евро, а ски яке струва 600 евро.
Не всички спортни марки се справят толкова добре, колкото Maloja. Някои производители усещат, че търговците не разполагат с пари. „Търговците планират много по-консервативно от обичайното зареждане за следващата зима“, казва Маркус Хупах, управляващ директор на асоциацията на спортните търговци Sport 2000.
Много търговци все още страдат от трудната пролет с многото ограничения. Особено трудно е за тези от тях, които не продават или продават много малко по интернет. Те вече са поръчали по-малко, отколкото биха направили в нормална година.
В допълнение „зад алпийските ски тази година се мъдри голям въпросителен знак“, казва Щефан Херцог, председател на Асоциацията на германските търговци на дребно в спорта. Никой не знае дали ски курортите ще могат да заработят, както е планирано през следващата зима, и колко спортисти всъщност са готови да прекарат ски ваканция по време на пандемия. Това вероятно ще засегне марки дрехи като Schöffel в частност, които се прехранват главно от спортуващите на ски пистите.
Maloja, от друга страна, би могла да се възползва от хората, които по-често слагат ски или снегоходки. „Индивидуалните спортове стават все по-важни“, казва Херцог.
И това не са всички предизвикателства пред компаниите за спортни стоки. Очевидно някои производители имат проблеми с доставките от Далечния изток. „Не се доставя всичко, което е поръчано“, обяснява ръководителят на сдружението.
Maloja уверява, че ще доставя на всички дилъри навреме. Почти една четвърт от всички артикули са от нейната собствена фабрика. Повечето други облекла идват от европейски фабрики, особено от Португалия.
„Soul in the woods“ е темата на модните дизайнери Хаас и Ройбер за следващата година. Те са направили снимките за новия каталог недалеч от централата си в националния парк в Берхтесгаден. В тези смутни времена това бил по-сигурният вариант. Дори изолираната Малоя в Швейцария може да се превърне в рискова зона за една нощ, с всички свързани с това неудобства при завръщането към Бавария.
По материали на Handelsblatt и WirtschaftsWoche