София е на 13-то място в Европа по общи разходи за щети, свързани със замърсяването на въздуха. Това показват данни, публикувани в доклад на Европейския алианс за обществено здраве, оповестен днес. Разпределени на глава от населението, разходите са малко над 2 хил. евро, което класира столицата ни на 8-мо място на Стария континент.
Изследването обхваща 432 града във всички страни от Европейския съюз (ЕС), както и Великобритания, Норвегия и Швейцария. В България са изследвани осем града - Бургас, Пловдив, Русе, Шумен, София, Стара Загора, Варна, Враца. Докладът е най-мащабният по рода си досега, посочват от Алианса.
градове
Табл.: Европейски алианс за обществено здраве
Фините прахови частици са отговорни за най-значителна част от разходите, свързани с щетите от замърсяването на въздуха, констатират експертите – 82,5%, следвани от азотния оксид (главно от трафика) – 15%. Тези пропорции варират значително между градовете.
Регионът на Централна и Източна Европа има най-висок процент на смъртност от замърсяване на въздуха, докато Южна Европа има най-висок дял на хронични заболявания, констатира се още в доклада.
Проучването показва, че дори малки промени в транспортните навици и градските политики могат да доведат до съществена разлика в тези разходи. Увеличението с 1% на средното време за пътуване до работа увеличава разходите, свързани с емисиите фини прахови частици, с 0,29%, а тези, свързани с азотния оксид – с 0,54%. Увеличаването на броя на автомобилите в града с 1% увеличава общите разходи с почти 0,5%.
Разходи, свързани със замърсяването на въздуха, в България
За изследваните български градове се констатират 3,9 млрд. евро общи щети, свързани със замърсяването на въздуха, и средно по 1 568 евро на глава от населението, сочат данните, публикувани в доклада.
В София разходите възлизат на 2,575 млрд. евро и 2 084 евро на глава от населението.
разходи
Табл.: Европейски алианс за обществено здраве
В България София, Пловдив и Варна са с най-високи общи разходи за щети, вкл. социални разходи. Разпределени на глава от населението обаче най-високи са разходите в София, Русе и Шумен – съответно 2 084 евро, 1 379 евро, 1 208 евро.
Заради размерите и спецификите на местната икономика Русе е градът с най-висок дял на общите разходи за щети в БВП – почти 10 на сто от БВП на града, показват данните. В много градове в България, Румъния и Полша социалните разходи, свързани със замърсяването на въздуха, превишават 8% от местния БВП.
Градът, в който разходите за щети са най-ниски спрямо БВП, е Куопио във Финландия – 1,3% от БВП на града. Средно за изследваните 432 града общите разходи за щети от замърсяването на въздуха в един град са равни на 3,9% от БВП.
Стара Загора е на челно място по смъртност, свързана със замърсяването на въздуха, сочат още данните. Никозия в Кипър е номер едно по заболеваемост заради мръсния въздух.
През 2018 г. средно всеки жител на европейски град е претърпял загуба на благосъстояние над 1 250 евро годишно поради преки и непреки здравни загуби, свързани с лошото качество на въздуха. Това се равнява на 3,9% от доходите в градовете.
Има обаче значителна разлика между градовете. В румънската столица Букурещ общата загуба на благосъстояние възлиза на над 3 хил. евро на глава от населението на година, докато в Санта Круз де Тенерифе в Испания е под 400 евро.
В много градове в България, Румъния и Полша социалните разходи, свързани със здравето, са между 8-10% от получените доходи. Повечето от тези разходи се отнасят до преждевременната смъртност. В изследваните градове средният принос на смъртността към общите социални разходи е 76,1%, отчита още изследването.
преди 3 години София и всеки друг голям град би могъл да изгради със собствени средства една или повече Вертикални Аеропонни Ферми за масово производство на огромни количества 100% Карбон-Неутрални (и Негативни) Биогорива като БиоМетан, БиоДизел, Прахово Гориво, Пелети, ***, а също така редица видове Храни, Фуражи, Пулпове, Влакна, Торове и др. Материали, от свръхбързо ръстяща (1м/ден) Биомаса - Бамбук Беема или Гигантски Калифорнийски Келп.Една част от тези продукти може да се продава, а друга част да се ползва от гражданите на супер-ниски цени или дори безплатно.Целият градски транспорт и частни автомобили могат да преминат на БиоМетан, Печките могат да горят Пелети с прахоуловител или евтини и чисти Растителни Масла / Биодизел без сяра и сажди ( https://biodizel.alle.bg ) - и въздухът ще стане чист като сълза.Общините ще генерират многомилиардни приходи, ще се открият стотици нови работни места.https://vertikalna-ferma.alle.bg отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Тук не е толкова до "транспортни навици", колкото до гнъсните "култwрни традиции" на едно примитивно, но защитавано от Европата плeме !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар