Airbus планира да изкара на пазарите самолет с водородно захранване и с нулеви емисии още през 2035 година. Както заяви техническият директор на Airbus Грация Витадини в понеделник в Тулуза, първият демо модел трябва да бъде проектиран след малко по-малко от три години и ще излети за първи път през 2025 година.
Натискът върху самолетната индустрия за намаляване на емисиите на CO2 се увеличава. В допълнение към последиците от пандемията на Covid-19 това е едно от най-големите предизвикателства за производителите. С предишния отговор за намаляване на потреблението на газови турбини чрез увеличаване на роторите целите на ЕС за климата вече не изглеждат постижими. В същото време технологията достига своите граници поради изключително високите скорости на краищата на ротора.
В близкото минало Airbus залагаше предимно на електрически самолети, задвижвани от електрически двигатели или хибридни системи. Сега компанията е преминала към водород, "тъй като е несравнимо по-лек от батериите", казва Глен Льевелин, вицепрезидент на проекта за нулеви емисии в Airbus. Енергийната плътност е толкова висока, колкото при керосина, със значително по-ниско тегло. При същата температура обаче обемът на съхранявания водород е четири пъти по-висок.
„Ето защо работим и върху използването на течен водород“, каза Витадини. Той има значително по-малък обем, но трябва да бъде охладен до минус 253 градуса по Целзий. Производителят на ракети Ariane Group, създател на ракетата Ariane, вече си сътрудничи с комуналната компания Engie и Airbus по темата за втечняване на водород.
Главният инженер Жан-Брис Дюмон обясни, че Airbus работи по три различни концепции:
Турбореактивен дизайн (за 120-200 пътници) с обхват над 3700 километра, способен да лети по трансконтинентални маршрути и задвижван от модифициран газотурбинен двигател, работещ на водород, а не на реактивно гориво, чрез изгаряне. Течният водород ще се съхранява и разпределя през резервоари, разположени зад задната въздухонепроницаема преградата.
Турбовитлов дизайн (за до 100 пътници), използващ турбовитлов двигател вместо турбовентилаторен и ще е задвижван чрез изгаряне на водород в модифицирани газотурбинни двигатели, който би могъл да измине повече от 1852 километра, което го прави идеален вариант за близкомагистрални пътувания.
Концепция „корпус със смесено крило“ (за до 200 пътници), при която крилата се сливат с основния корпус на самолета с обхват, подобен на този на турбовентилаторната концепция. Изключително широкият фюзелаж отваря множество възможности за съхранение и разпределение на водород, както и за оформление на пътническия салон.
„Коя от трите концепции ще излезе първа на пазара, все още не е ясно“, каза Дюмон. Витадини добави, че водородът може да се изгаря в газовите турбини като керосин. Вместо отровни отработени газове се образуват водни пари. Проводите и горивните камери обаче трябва да бъдат проектирани по различен начин.
Идеята за заместване на керосина с водород не е съвсем нова. Досега производителите се отказваха от нея, защото значителна част от корпуса, около една трета, тогава трябва да бъде запазена за резервоари. Това беше неприемливо, доколкото се прилагаше логиката за набутване на все повече и повече пътници в корпусите.
Пандемията на коронатавируса инициира преосмисляне: Никой не знае дали някога ще бъдат транспортирани толкова много пътници, както в близкото минало. А когато така или иначе самолетите останат полупразни, расте и приемът за нова технология, която заема повече място, но е чиста.
И двамата мениджъри посочват, че Airbus не може да направи необходимите технически разработки самостоятелно. В крайна сметка самолетите, задвижвани с водород, са наистина без емисии, само ако водородът не се генерира по конвенционалния начин, а с помощта на възобновяема енергия. Въпреки че това е възможно, необходимите мащабни инсталации за нужните количества все още не съществуват. Те трябва да бъдат създадени от производители на газ като Air Liquide или Linde или от петролни компании.
Освен това Airbus зависи от сътрудничеството с доставчиците на двигатели. Льевелин обещава: „Само Airbus има нужда от няколко милиарда евро инвестиции. Ще го направим”.
За да се справят с тези предизвикателства, летищата ще се нуждаят от значителна инфраструктура за транспорт на водород и зареждане с гориво, за да отговорят на нуждите на ежедневните операции. Подкрепата от правителствата ще бъде от ключово значение за постигането на тези амбициозни цели с увеличено финансиране за научноизследователска и технологична дейност, цифровизация и механизми, които насърчават използването на устойчиви горива и обновяването на самолетния парк, за да позволят на авиокомпаниите да пенсионират по-старите и по-малко екологични самолети по-рано.
Френската държава подкрепя развойната дейност за полетите с ниски въглеродни емисии и смята, че разработването на Airbus на самолет, задвижван с водород, е най-добрият отговор на „разбиването на авиацията“, заяви междувременно френският министър на транспорта Жан Батист Джебари по телевизия LCI в понеделник.
преди 4 години Ето това вече е добра новина. И за екологията и за икономиката. И Европа е лидерът в това.п.с. Имате груба грешка в превода. Няма турбовентилаторен концепт. Става дума за турбореактивен, турбовитлов и "летящо крило". отговор Сигнализирай за неуместен коментар