Какви ценови оферти се предлагат на пазарите на дребно в европейските държави?
Добре функциониращият пазар се характеризира с иновации и набор от продукти и услуги, предлагани на потребителите. Като цяло способността на търговците на дребно да предлагат значителен брой търговски възможности, съчетана със способността на потребителите да сравняват офертите и да вземат информирани решения, е знак за здравословно функциониращ конкурентен пазар и наличие на иновации.
В мониторинговия доклад на CEER за пазарите на дребно, публикуван в края на 2019 г., се предоставя информация за видовете оферти, които съществуват като практика в различните европейски държави.
Що се отнася до разпространението на различни оферти в държавите-членки, отбелязва се ръст по отношение на онлайн оферти за електроенергия. В сравнение с предходната година, през 2018 г. потребителите в още шест държави-членки са се възползвали от възможностите на онлайн офертите при снабдяването с електрическа енергия.
Другите продукти, например различни опции за ценообразуване и гаранции за произход, също нарастват. Тенденцията на нарастване на онлайн сделки или оферти с гаранции за произход показва, че има нарастващо търсене и следователно, икономическа и екологична информираност на потребителите на електрическа енергия. Това е също индикация за приспособимостта на европейските търговци към технологичното развитие, даващо им също възможности и за намаляване на разходите, например за фактуриране.
През последните години потребителите все повече купуват така наречените „пакетни продукти“. Това са маркетингови пакети, които включват комбинирани продукти и услуги в рамките на един или няколко сектора, например пакети за широколентова връзка (интернет, фиксиран телефон, телевизия, мобилна телефония и т.н.) или продукти, групирани в много сектори (например енергийно и битово застраховане; банкиране и застраховка за пътуване или други комбинации).
EMI
Колко вида ценови оферти са достъпни за потребителите в различните държави членки на ЕС?
Според CEER, независимо от регулаторната рамка на анализираните пазари на електроенергия, се наблюдава положителна тенденция по отношение на нарастващия брой оферти в Европа: потребителите в 22 от 27 държави членки получават повече от пет опции за оферта, което е значително увеличение спрямо предишната година. В останалите пет държави пазарите все още не са напълно либерализирани. Така че съществува връзка между регулаторната рамка и разнообразието от оферти, достъпни за потребителите. Положително е развитието в много страни от Източна и Южна Европа като Румъния, Латвия, Гърция, Чехия и Хърватия, където потребителите на електроенергия имат достъп до поне още три оферти в сравнение с 2017 г.
Съгласно статистиката на CEER през 2018 г. на пазара на дребно за електрическа енергия в България са се предлагали 3 типа оферти.
Колко и какви оферти се предлагат и ще се предлагат предвид преминаването на небитовите потребители на ниско напрежение към свободния пазар ще стане ясно след като КЕВР създаде платформа за сравняване на оферти за доставка на електрическа енергия по силата на последните изменения на Закона за енергетиката в сила от 26.06.2020 г.
Както вече писахме, платформата ще бъде единна, централна, публична уеб базирана информационна система, която осигурява достъп до актуална информация за офертите за доставка на електрическа енергия.
Крайните клиенти с очаквано годишно потребление под 100 000 кВтч ще имат безплатен достъп до тази платформа с информация за оферти, включително такива с динамична цена на електрическата енергия. От своя страна търговците на електрическа енергия ще са задължени да предоставят на КЕВР ежемесечно актуална информация за офертите си за този сегмент крайни клиенти и същевременно ще трябва да информират потребителите относно платформата в издаваните от тях фактури и в приложенията към тях.
Според новоприетите разпоредби КЕВР трябва да да създаде и стартира платформата, както и да разработи и приеме правилата за нейното функциониране до края на тази година.