Почти три четвърти от глобалните бизнес лидери очакват прекъсване на веригата на доставките и спад в потреблението заради коронавируса Covid-19. Това показват резултатите от проучване на консултантската компания EY сред над 2 900 топ мениджъри от целия свят.
Основен извод от проучването Барометър на доверието, което се прави за 22-ри път, е, че глобалните лидери се съсредоточават върху управлението на непосредственото въздействие, което COVID-19 оказва върху веригите на доставките, приходите и рентабилността, реорганизират разпределението на капитала и правят планове за сливания и придобивания за след кризата.
Мениджърите преосмислят и своите бизнес модели в отговор на кризата. Все по-масовото спиране на дейността на бизнеса в много части на света разкри уязвимостта на веригите за доставки на много компании, като над половината (52%) предприемат стъпки за промяна на сегашната си организация, а 41% инвестират в ускоряване на автоматизацията.
Малко под половината от световните бизнес лидери (49%) отчитат същите или по-ниски маржове на печалба в сравнение с преди две години още преди настоящата криза, а по-голямата част от компаниите (95%) се подготвят за по-голям натиск върху маржовете заради забавянето на световната икономика.
Според участниците в Барометъра на доверието в икономиката 72% от компаниите вече са преминали през инициативи за трансформация на дейността - резултат от целите за по-високи приходи и по-добра рентабилност.
В бъдеще мнозинството от компаниите - 72%, планират много по-често и редовно да извършват прегледи на стратегията си и портфейла от инвестиции.
Ръководителите казват, че веднага след завръщане към нормалността те ще се съсредоточат върху приоритетните за тях промени - нови инвестиции в технологии и дигитална трансформация (43%), както и към пропорционално разпределение на капитала в целия портфейл - 42%.
Въпреки че заседателните зали се фокусират върху безпрецедентната глобална ситуация в областта на здравеопазването, ръководителите също планират своето бъдеще след кризата. Докато 54% от анкетираните очакват „U“- образен период на възстановяване и по-бавна икономическа активност през 2020 и 2021 г., 38% виждат възстановяване във „V“- образна форма и връщане към нормалната икономическа активност през третото тримесечие на тази година.
Само 8% предвиждат икономическо възстановяване под формата „L“ - устойчив период на рецесия със завръщане на икономическата активност през 2022 година.
Тъй като по-голямата част от компаниите виждат икономическото възстановяване в средносрочен план, намеренията за активно търсене на M&A възможности остават силни през следващите 12 месеца (56%). При оценяването на потенциални цели за придобиване мениджърите ще се фокусират повече върху бизнес устойчивостта на компаниите (38%) и са подготвени, че оценките на фирмите по-скоро ще намаляват (39%).