Uber Technologies и по-малкият му конкурент Lyft карат един до друг по пътя към борсовия дебют, а това може да не завърши добре за Lyft, тъй като инвеститорите избират на какво да заложат в сектора на споделения превоз на пътници, коментира Дж. Франклин и Х. Съмървил от Ройтерс.
И Uber, и Lyft конфиденциално са подали документи за първично публично предлагане (IPO) в Комисията по ценни книжа и фондовите борси на САЩ в четвъртък, което подсказва, че публичното им предлагане ще стане факт сравнително скоро освен ако някой от тях не реши да го отложи.
Според инвеститори, интервюирани от Ройтерс, двете IPO-та, организирани скоро едно след друго, може да ги накара да избират между Uber и по-малкия, по-слабо диверсифициран Lyft.
Предимството на това да си пръв на пазара с твоето IPO е способността да контролираш съдбата си,без да бъдеш повлиян от това как конкурентното IPO се представя на пазара, каза Джим Уилиъмс, главен инвестиционен директор на Creative Planning Inc, компания за управление на средства и инвестиции в Овърленд парк, Канзас, която управлява 35,7 милиарда долара и съветва клиенти, които вече имат дялове в Lyft и Uber или обмислят да си купят кации.
Първата компания, която направи дебют на борсата, ще определя сектора в очите на инвеститорите на фондовия пазар.
Uber вероятно ще привлече инвеститорското доверие с по-големия си пазарен дял и по-широките си бизнес операции, като товарите и доставките на храна, а Lyft ще изтъкне по-малкия си, но съсредоточен бизнес в сектора на превоза на пътници, коментират запознати с бизнеса и на двете компании.
Дейностите на Lyft в САЩ и Канада и по-голяма част от бизнеса на компанията е превоз на пътници, макар че, също като Uber, и тя неотдавна навлезе в бизнеса с велосипедите и скутерите под наем. Очаква се Lyft да бъде оценена на между 20 и 30 милиарда долара на IPO, казаха източници.
От друга страна Uber има дейност в над 70 страни, макар че като Lyft, все още не е на печалба. Инвестиционни банкери казват, че компанията може да бъде оценена на около 120 милиарда долара при IPO, което би било едно от най-големите досега и вероятно ще задоволи по-голяма част от апетита на инвеститорите към сектора на превоза на пътници.
"Много големите IPO могат да се окажат трудни за "преглъщане" от пазара", каза Кетлийн Смит, основателка на Renaissance Capital - компания за мениджмънт на инвестиционни средства предимно в областта на IPO. "Няма да е благоприятно, ако Lyft и Uber излязат на пазара по едно и също време," отбеляза тя.
Източници посочват, че засега няма промени в плановете на Lyft за IPO след новината, че Uber също е тръгнала в тази посока. Източници близки до Lyft казват, че компанията е изгубила ценно време, като не е натиснала спусъка на IPO по времето, когато Uber се сблъскваше с редица проблеми и скандали миналата година.
През 2017 година Uber бе разтърсена от редица проблеми, включително твърдения за сексуални посегателства, сдобиване с медицинските документи на жена, изнасилена от шофьор на Uber в Индия, голямо изтичане на лични данни и федерални разследвания на проблеми, включително евентуално плащане на подкупи на официални лица и незаконен софтуер за избягване на регулаторните органи.
Главният изпълнителен директор Дара Косровшахи, който беше назначен на ръководния пост през август 2017 година, след като съоснователят на Uber Травис Каланик подаде оставка под натиска на инвеститорите, а неговият ръководен екип се опитват да промени културата на работното място и да оправи неразборията. Те сключиха споразумение с американските щати за изтичането на данни и с Waymo, подразделението за безпилотни автомобили на Alphabet, което съдеше Uber за кражба на търговски тайни.
Говорители на Lyft и Uber са отказали коментар.
Lyft щеше да има голямо предимство, ако беше започнала по-рано, когато Uber беше под много голям натиск от PR гледна точка, каза Алекс Уелинс, съосновател на компанията за съвети в областта на IPO и инвеститорските отношения Blueshirt Group LLC.
Непримирими конкуренти
Lyft не бързаше с IPO, тъй като искаше да укрепи бизнеса си, да увеличи приходите, да направи по-привлекателно излизането си на борсата за инвеститорите, твърдят източници, запознати с плановете на компанията.
Дейвид Ериксън, старши сътрудник и лектор по финанси в университета на Пенсилвания и бивш шеф на отдела за световния капиталов пазар в Barclays Plc, вижда предимства в това, че Lyft е изчакала. Lyft явно е подготвяла неща, които ще засилят предлагането й, каза той.
Компаниите залагат на прием от борсовите инвеститори, какъвто имаха на отделните кръгове частно инвестиране, които надхвърлиха целевите суми.
Безспорно Uber и Lyft могат да решат да раздалечат във времето своите IPO. А ако сегашните борсови колебания продължат, то компаниите могат напълно да променят плановете си за IPO.
Uber е известна с маневрите си да изпреварва Lyft, така че може да изглежда, че е една обиколка пред своя конкурент. През 2014 година, когато Lyft се готвеше да пусне услугата си за съвместно използване на автомобили, Uber избърза да обяви публично своята собствена такава услуга, макар че все още не бе готова, според запознати.
Uber сигурно си мисли, че е "свършила цялата тежка работа, поела е всички рискове," каза Сантош Рао, шеф на отдела за проучвания на Manhattan Venture Partners, инвеститор в Lyft.
"Те не могат да оставят Lyft да обере лаврите и да определи очакванията на инвеститорите", допълни той.
/БТА/