IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Джеф Безос влага все повече пари и инженери в ракетната си програма

Основателят на Amazon влага пари и инженери в ракетната си програма на фона на ускоряването на космическата надпревара

21:20 | 03.08.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Осемнайсет години след основаването си обаче Blue Origin се оказва изоставаща от конкурент, който е много по-близо до дома - SpaceX. Основана от шефа на Tesla Илон Мъск, компанията с централа в Калифорния, преобърна космическата индустрия със сравнително евтините ракети за многократна употреба "Фалкон 9". 

SpaceX извърши над 50 успешни изстрелвания на "Фалкон" и събра договори за милиарди долари, включително с НАСА и министерството на отбраната на САЩ. 

През февруари SpaceX омагьоса международната аудитория с успешния изпитателен полет на най-новата си ракета "Фалкон хеви", която е най-мощната ракета в експлоатация в света. 

Мъск предсказваше, че при успешно изтрелване на неговата ракета, за другите производители на тежки ракети това ще е краят на играта. 

Добрата новина за Blue Origin е, че се прогнозира силен растеж в търсенето на услуги за извеждане в орбита на сателити. 

Очаква се от около 2020 година годишно да бъдат изстрелвани близо 800 малки сателита, над два пъти повече от средната годишна бройка за изминалото десетилетие, според анализатора Марко Касерес от американската компания Teal Group. 

"Ако "Ню Глен" стане готова през следващите две години (Blue Origin) може да успее да се възползва от появилите се възможности", посочва той. 

Ракетна наука 

Подобно на Мъск, Безос е страстен поддръжник на перспективата хората да живеят и работят в Космоса. 

Безос, който в момента е най-богатият човек в света благодарение на успеха на гиганта за онлайн търговия Amazon, годишно превръща в ликвидни пари свои акции за 1 милиард долара, за да финансира извънземните си мечти. 

Той е разположил Blue Origin в склад на 30-тина километра от Сиатъл. Латинският девиз на компанията означава "решително напред, стъпка по стъпка", което отразява убеждението на Безос, че успехът идва чрез постоянен, постепен напредък. 

След близо две десетилетия в играта и предвид разгорещяването на надпреварата между частните космически компании, Безос е решен да се приближи към търговските начала, посочиха трима служители на Blue Origin. 

Тези усилия включват предложения за туристически обиколки до ръба на Космоса на борда на друга ракета на Blue Origin, "Ню шепърд", с цена на билетите от 200-300 000 долара. 

Blue Origin се конкурира също така да продаде своя двигател BE-4 на United Launch Alliance за новата й ракета "Вулкан". 

Новата вълна в наемането на служители е насочена основно към осигуряване на таланти за "Ню Глен" и включва над 60 инженери, работили по-рано за SpaceX. 

Персоналът на Blue Origin от над 1500 души е близо двойно по-голям спрямо началото на 2016 година, според трима служители. Очаква се докато "Ню Глен" полети той отново да се удвои, казва Лирой от Eutelsat. За сравнение, SpaceX има над 6000 служители. 

Компанията на Безос също така е инвестирала над 200 милиона долара в център за построяване на ракети близо до космическия център "Кенеди" на НАСА във Флорида. 

Въпреки това Лирой посочва, че не очаква прототип на "Ню Глен" да бъде готов преди средата на 2019 година. 
Междувременно НАСА, ВВС на САЩ и сателитните компании насочват бизнеса си към SpaceX. 

Мат Деш, главен изпълнителен директор на McLean, най-големия търговски клиент на SpaceX, отбеляза, че Blue Origin е била малко неясна за стратегията си. 

"Никой не оспорва, че с инвестицията, която правят, в крайна сметка няма да бъдат успешни. Все още обаче не е сигурно как и кога ще може да се разчита на тях", допълва Деш.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:24 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от виж още

Коментари

Финанси виж още