IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Въпрос за 100 милиарда долара: коя е следващата цел на Тръмп?

Американските потребители може би ще усетят пряко последиците от търговския спор, след като президентът иска още мита на китайски стоки за 100 млрд. долара

17:29 | 24.04.18 г. 2
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Американските потребители може би ще усетят пряко последиците от търговския спор, който президентът Доналд Тръмп започна с Китай и други страни тази година. Това може да се случи заради новия списък с китайски вносни стоки, за които могат да бъдат обявени мита през идните дни, коментират Дейвид Лодър и Хауърд Шнайдър за Ройтерс.

След като наложи вносни мита върху слънчевите панели и пералните през януари, Тръмп се насочи към облагане на стоманата и алуминия през март, както и на други стоки на стойност около 50 милиарда долара. 

Китай отговори със собствен списък на американски стоки, за които ще събира мита, а Тръмп вдигна залозите на 4 април, нареждайки на постоянния търговски представител на САЩ да обмисли как могат да бъдат наложени допълнителни за общо 100 милиарда долара. 

Анализ на Ройтерс на китайския внос обаче показва, че за да постигне бързо поставената цел за облагане на стоки за 100 милиарда долара, на Тръмп може да му се наложи да вземе на прицел мобилните телефони, компютрите, играчките, облеклото, обувките, мебелите и други потребителски стоки, а това ще вдигне цените в американските магазини за търговия на дребно. 

"Ако мислите как да обложите внос за 100 милиарда долара от Китай, няма как да не засегнете потребителските стоки", отбелязва Хун Цюах, вицепрезидент за международната търговия на Асоциацията на лидерите в търговията на дребно, която представлява американските компании от сектора. 

Доколко новите мита ще ударят по джоба потребителите зависи от променливи величини, заради които е трудно да се изчисли влиянието на тарифите върху отделни продукти. Компаниите могат да поемат част от разходите, а някои фирми - да прехвърлят китайското си производство в други страни, намалявайки по този начин окончателната сметка за американските купувачи. 

След като пералните, внасяни от LG Electronics, бяха ударени от мита от 20% през януари, компанията увеличи цените си в САЩ с около 50 долара на пералня или с 4 до 8 %. 

LG избра да поеме част от разходите, причинени от митата. Те бяха наложени през период, когато строителството на новия ѝ завод в САЩ вече бе в доста напреднала фаза. Той ще започне да произвежда перални в края на 2018 година, като по този начин митата на Вашингтон ще бъдат заобиколени.

Компании със сложни вериги за доставки, най-вече във високотехнологичния сектор, също могат да променят начина, по който разпределят вътрешните разходи сред различни подразделения, за да намалят плащаните мита. 

Първият кръг мита върху вноса на Тръмп умишлено не засегна повечето потребителска електроника. От китайския внос в САЩ на стойност 506 милиарда долара миналата година обаче ще бъде трудно да се намери друго перо за 100 милиарда долара, което да бъде обложено, без да се засегнат американските купувачи. 

Офисът на постоянния търговски представител може бързо да посочи стоки за 100 милиарда долара, но за сметка на три широки категории потребителска електроника - мобилни телефони (44 милиарда долара), компютърно оборудване (37 милиарда долара) и устройства за запис и възпроизвеждане на глас, изображения и данни (22 милиарда долара). 

Американските вериги за доставка също ще бъдат засегнати, тъй като множество стоки от сегмента на потребителската електроника зависят от износа на американски чипове, софтуер и други компоненти за Китай, където те се сглобяват преди да бъдат внесени отново в САЩ. 

Американските съюзници Южна Корея, Япония и Тайван също доставят части за мобилни телефони на компании като Apple Inc., включително екрани, камери и скенери за пръстови отпечатъци, и ще усетят последиците. 

"В крайна сметка сам се прострелвате в крака, прострелвате съюзниците си и може би ще нараните пръста на Китай", посочва Чад Баун, старши сътрудник в института за международна икономика Peterson. 

Поръчките вече са направени

Тръмп може да получи една четвърт от търсените стоки за 100 милиарда долара, като обложи играчки, игри и спортни стоки - категории с малка част американско съдържание, чийто внос от Китай през 2017 година бе на обща стойност 25,5 милиарда долара. 

Китай обаче държи 81,5% от целия американски внос в тази група. Това означава, че ще има малко алтернативни източници за внос, чрез които би могъл да бъде смекчен ударът от митата върху потребителите. 

Добавянето на облекло, обувки и мебели към списъка ще набере останалата част от целта за 100 милиарда долара, но поскъпването на тези категории стоки ще бъде ясно усетено от потребителите.

Според данни на бюрото за преброяване на населението все още има около 7600 потребителски и промишлени стоки, където има възможност за облагане с мита за общо 101 милиарда долара, при които от Китай идват 40% или по-малко от американския внос и евентуално могат да бъдат намерени другаде. 

Повечето от тях включват стоки, произвеждани в малък мащаб, и широка гама продукти, продавани в американски вериги магазини като Wal-Mart - облекло, храна за домашни любимци и осветителни тела. 

Възможността за намиране на такива стоки от други страни може да ограничи растежа на цените, но ще има и проблеми за търговците на дребно с отдавна установени вериги за доставки. 

"Набавянето от други страни не е лесно решение. Това не може да се случи за една нощ", посочва Цюах. Коледните поръчки на търговците на дребно за 2018 година вече са направени, допълва той. За доставките на коледни лампички от Китай, които са на стойност 402 милиона долара, например, алтернативите са ограничени. 

Икономисти, анкетирани по-рано от Ройтерс, предупредиха, че макар налагането на мита да може и да облагодетелства американските производители на стомана и алуминий, то в резултат цените вероятно ще се повишат за мнозина други американски производители и потребители. 

Американските износители също ще усетят последиците от търговската война, след като Китай отговори през март, обявявайки мита за 128 стоки като плодове и вино, изнасяни от САЩ за Китай, които ще бъдат обложени с 15%. Други американски износни стоки за 50 милиарда долара като автомобили, самолети, свинско и соя са застрашени от мита от 25%. 

В предизборната си кампания от 2016 година Тръмп твърдеше, че митата са необходими, за да бъде наказан Китай за злоупотребата с американски технологии и за да се върнат работни места и производства обратно в САЩ. Проучвания за митата върху стоманата, въведени от администрацията на Буш през 2002 година, обаче показват, че закритите заради тях работни места са повече от създадените.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:42 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от виж още

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 2
pioner
преди 6 години
Като вземем кумулативното увеличаване на цената на алуминия борсово + мито, някой промишлени сектори в САЩ няма да са доволни от резултатите си в дългосрочен план. И това са сектори със стратегическо значение . Когато фирми като Боинг или Локхийд Мартин започнат да губят пари и поръчки става лошо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 1
KMETA
преди 6 години
БАЛДЪЗАТА.-А сега плащай!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още