Мобилни приложения за поръчка на таксиметрова кола предлагат опция да заявим бакшиш за шофьора, за да дойде от по-далечен адрес, съобщи БНТ.
В пиковите часове и празничните дни поръчката на такси е почти невъзможна. Мобилните приложения предлагат, ако няма шофьор близо до вас, да изберете опцията "Разширено търсене". След това трябва да посочите колко пари над сметката ще платите. Шофьорите, които са на по-далечно разстояние и използват приложението, ще видят сумата и, ако са привлечени от нея, ще откликнат на поръчката ви.
„Когато вали дъжд, явно трафикът е доста интензивен в ранните сутрешни часове, на няколко пъти ми се случва моята поръчка да не бъде приета. Тогава аз изпратих опция за 5 лева, тъй като реших, че това ще ми гарантира по-бързото намиране на кола. Тя беше намерена в рамките на една минута“, разказва Александра, която е ползвала приложението.
Бакшишът, който може да предложите на таксиметровите шофьори чрез приложението, е между 1 и 9 лева. Това не е описано в касовата бележка. Парите се дават на ръка на шофьорa.
„Не знам законодателство, което не дава възможност на човек да предложи бакшиш на друг човек, който е в сектора на обслужването“, казва Христо Чернев - управител на компанията, която поддържа мобилното приложение.
От Браншовата камара на таксиметровите шофьори определят метода за поръчка на автомобил като справедлив и ефективен.
Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов заяви, че Комисията ще провери дали има наличие на нелоялна практика.
Маргаритов добави, че бакшишът не е забранен от законодателната уредба, но данъчните би трябвало да разсъждават, ако се осъществява такъв трансфер на парични средства, без това да е отбелязано някъде, дали не се дължи нещо на фиска.
Той съобщи още, че КЗП е проверила 24 електронни магазина за продажба на автомобилни гуми. В 13 случая са съставени актове за различни нарушения. Едно от основните несъответствия е липсата на напомняне на потребителите за правото им на отказ от онлайн покупката в 14-дневен срок. Друго нарушение е липсата на информация за алтернативно решаване на възникнал спор между потребителя и търговеца по повод покупката.