Изработването на идеен проект за източния обход на магистрала „Струма“ в участъка ѝ през Кресненското дефиле ще струва 2,5 млн. лева. Това се вижда от обявлението за конкурса на Агенция „Пътна инфраструктура“, публикувано в системата на Агенцията за обществени поръчки.
Крайният срок за подаването на идейните проекти изтича през февруари 2017 г. През март институцията трябва да избере и победител.
В края на миналата седмица Агенцията съобщи, че ще обяви конкурс за идеен проект за компромисното трасе от почти 24 км. Предвижда се то да преминава източно от дефилето и да е с еднопосочно движение в посока от Кулата към София.
В обратната посока се предвижда движението да се осъществява по съществуващия път, който ще бъде ремонтиран след построяването на новия участък от магистралата.
Ключов фактор за определянето на победителя в конкурса ще е бъдещата цена за строежа.
Агенцията е определила общ награден фонд от 2,5 млн. лева, като класираният на първо място проект ще получи 85% от него, т.е. 2,125 млн. лева. За втора награда са определени 10% от наградния фонд, а за трета – 5%.
Източният обход на магистрала „Струма“ в участъка през Кресненското дефиле (лот 3.2) е алтернатива на 15-км тунел през дефилето, който първоначално България смяташе да строи. Служебното правителство на Георги Близнашки обаче започна да търси възможности за промяна, след като строители предупредиха, че тунелът ще е твърде скъп и за строителство, и за поддръжка след това.
Природозащитни организации настояват обаче да се проучат възможностите за изграждане на изцяло ново трасе източно от Стара Кресна, а не само платно за движение в посока от Кулата към София. Това е и един от вариантите за преминаване на магистралата в района, който преди около 15 години Европейската комисия беше одобрила. Тунелът е другият вариант.
Според държавата обаче трасето източно от дефилето ще струва скъпо заради особеностите на терена и парите в оперативната програма „Транспорт“ няма да стигнат за строителсвото. В тази връзка екоорганизации дори предложиха да поискат от Бернската конвенция да преговаря с ЕК за удължаване на сроковете за строителство и допълнителна подкрепа. Засега държавата отхвърля този вариант.
Крайният срок за построяването на участъка на "Струма" в Кресненското дефиле е 2022 г. В противен случай България трябва да възстанови на Брюксел парите за цялата магистрала.