Гигантите в сферата на продажбите на спортни стоки се сблъскват с насрещни ветрове, свързани с нарастването на конкуренцията и отслабването на част от икономиките в света. Какво се случва на пазара на спортни стоки в България и какви са прогнозите за него за тази година разбрахме от Красимир Цонов, изпълнителен директор на Sport Depot.
Г-н Цонов, можете ли да дадете оценка на пазара на спортни стоки през 2015 г.?
Оценки в цифри не се публикуват в България, още повече в момента вносът от Европейския съюз не подлежи на никаква статистика, да не говорим за големите продажби, които реализират чуждестранни интернет сайтове на българския пазар. По-интересна е оценката за това какво купува българинът и тук определено смятам, че хората все повече се насочват към покупка на маркови стоки от утвърдените световни марки.
От какво са водени повече клиентите Ви в България – от цените или по-скоро търсят качеството?
В магазините Sport Depot ние предлагаме едно оптимално съотношение цена-качество за маркови спортни стоки. Т.е подбрали сме продукти, които са в средния ценови клас за Adidas, Nike, Puma, Reebok. Като добавим и регулярните промоции и кампании, които имаме, продуктите стават достъпни за все по-широк кръг клиенти, които разбират, че малко по-високата цена в сравнение с много по-високото качество правят марковите стоки реално по-евтини от всички китайски и други немаркови продукти. Ако се върнем на въпроса Ви – клиентите ни търсят баланса между качество и цена.
Кои спортни стоки са най-търсени у нас?
Най-много продаваме спортни обувки за бягане, за футбол, за фитнес, за тенис. Следват спортните екипи, анцузите, фитнес уредите, в които ние сме абсолютен лидер вече 17 години.
Какъв е пазарният дял на Sport Depot в България?
Както вече казах, такава информация като % няма как да се даде. Като оборот на спортни стоки в България ние сме на второ място след Adidas.
Компанията е част от европейския гигант Sport 2000 International. Какъв е неговият пазарен дял в Европа?
SPORT 2000 се нарежда сред първите три големи вериги за продажба на спортни стоки. Ако обаче вземем предвид продажбата на маркови стоки, то тогава лидерите са два – Intersport и SPORT 2000.
Компанията работи с фабрики в Асеновград, Дупница, Гоце Делчев и Кърджали. Планирате ли да отворите нови и да разширите предлагането на собствени брандове?
Ние имахме само една собствена фабрика в гр. Дупница, която обаче затворихме през юни 2015 г. В момента работим с няколко специализирани текстилни фабрики в България, което се оказа много по-печеливша стратегия както по отношение на качеството, така и по отношение на цените, които получаваме за производството на стоките. Не планираме разширяване на собствените брандове като асортимент, тъй като утвърдените световни брандове практически покриват целия асортимент и възможностите за конкурентни собствени брандове, а това не е лесно, а в повечето случаи не е и оправдано.
Какви инвестиции планира компанията в България за 2016 г.?
Основната ни инвестиция е насочена към откриване на два нови магазина в София и Пловдив, както и строителството на собствен голям магазин в кв. Люлин в .София.
Какво очаквате от ритейл индустрията през 2016 г.?
Очакваме хубави неща, свързани с повишаване на потреблението на спорни стоки и увеличаване на нашия оборот. Клиентите разбират, че купувайки спортни стоки получават здраве. Очакваме и не толкова хубави, като ожесточаване на конкуренцията, нови играчи на интернет пазара от чужбина.
Какви ще са най-големите предизвикателства на пазара на спортни стоки през тази година?
За нас това е синергията между интернет и магазинна търговия. Очевидно е, че сме изправени пред нови реалности в търговията и трябва максимално да се възползваме и от двете възможности.