След като през лятото американският старт-ъп Uber, който предлага услуги за споделено градско пътуване, започна да набира персонал за София, от днес услугите ѝ са налични за българската столица, става ясно от сайта на компанията.
Засега технологичната компания ще предлага у нас само нискотарифната UberX услуга. UberX е peer-to-peer платформа (P2P, т.е. предоставяща равноправен достъп) на Uber за споделено пътуване. Мобилното приложение свързва пътниците с шофьорите в платформата, които искат да споделят разходите за своите автомобили. Потребителите могат да изтеглят приложението от магазините на Apple, Windows и Android и да създадат собствен акаунт. Те се нуждаят от потребителско име, телефонен номер и кредитна карта, тъй като Uber е 100% безкешова система.
За всички нови клиенти в София компанията предлага чрез промо код UBERXSOFIA две безплатни пътувания до 30 лева всяко. В българската столица засега пътуванията ще се осъществяват с коли Dacia Logan, Volvo V50 и Ford Focus. Минималната такса възлиза на 3 лева, а таксата за отмяна на поръчка е на същата стойност.
Пътниците, използващи платформата на Uber, виждат снимката, името, регистрационния номер и оценката на шофьора, преди да пристигне колата. По време на целия процес на возене пътниците на Uber имат достъп до GPS-базирана карта на своето пътуване и могат да го споделят със семейството си, партньори и приятели, които биха могли да проследят благополучното придвижване до желаната дестинация.
Според Uber над 700 хил. коли в София се използват само за по един час дневно. При средна заетост от 1,3 пътници в кола същият брой ежедневни превози би могъл да се извършва със 175 хил. коли, които да бъдат използвани по-ефективно.
Компанията е създадена през 2009 г. в Сан Франциско, но дейността ѝ реално започна година по-късно. Сама се представя като старт-ъп, но с няколко последователни набирания на капитал от бизнес ангели и големи инвеститори зад гърба ѝ са едни от най-мощните корпорации като Goldman Sachs и Google Ventures.
Мобилното приложение на компанията свързва потребителите с шофьори на автомобили. Желаещите да пътуват сравняват цената, обявена от различните шофьори, след това добавят кредитна карта към акаунта си в приложението и отбелязват мястото, от което искат да бъдат взети. Услугата също позволява на потребителите да следят докъде е стигнала колата, както и да видят избрания от шофьора маршрут, преди да платят.
В Uber колите няма апарати и не се разменят пари. Клиентът плаща през кредитната си карта, с която се е регистрирал в началото, а веднъж в месеца шофьорът получава заработените пари, от които компанията си е удържала част като комисиона.
На някои места в света, в които услугата се предлага, обаче се надигна остра критика срещу нея. Така например лондонските таксиметрови шофьори гледат на Uber като на нелегална услуга, защото частните автомобили не могат да ползват таксиметрови апарати. Протести имаше и в Париж, Берлин и други големи градове.
преди 10 години Да, само че потребителя плаща за използването на въпросната платформа, не за транспорта :-). Платформата е абстракцията, която се губи в законовите разпоредби. Но да оставим настрана законовите неща, те в България все още НИЩО не значат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години ..... Инспекторите на "Автомобилна администрация" обаче нямат право да спират леки автомобили, освен ако не са таксита. Тоест, за да се провери кола, инспекторите трябва да действат съвместно с КАТ. За да се докаже, че превозът е срещу заплащане, а не на приятелски начала, са необходими показания от свидетели. Наказанията са шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба за водача, като актовете могат да се обжалват в съда. При повторно нарушение времето на наказателен паркинг и глобата се умножават по две. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години "В България всички таксиметрови дружества, за да работят като такива, трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Водачите пък трябва да разполагат със специално удостоверение и да са преминали тест, че са психологически годни за тази работа.В случая с Uber обаче "Автомобилна администрация" не може да санкционира компания, предлагаща мобилно приложение за връзка между хора. Тоест под тази си форма дружеството не попада в обхвата на транспортната администрация. От друга страна обаче, законът не позволява да се превозват пътници срещу заплащане без нужните регистрации.Според запознати с материята спирането на компанията може да стане по две линии. От една страна, директно срещу дружеството, като се сезира прокуратурата, и от друга, ако проверките се насочат срещу водачите. И в двете хипотези трябва да се докаже, че е извършен превоз срещу заплащане. .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Тема за размисъл, не тези които ги мързи да си използват мозъчните клетки:"Погрешният завой на Uber"http://***.capital.bg/biznes/tehnologii_i_nauka/2014/11/19/2422675_pogreshniiat_zavoi_na_uber/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Застраховка? Искаш "5" лв. ако някой те очисти? - Рейтинги. всеки си има рейтинг и клиента и шофера. Рейтинговата система, саморегулиращата се е много по-добра от някаква си застраховка или държавна регулация.Лизенц : Юбер е платформа, не шофер. За интернет платформа не се изискват лицензи. Изобщо работата с регулирането на иновативните бизнеси не е хич проста работа.Плащане : света се развива. Всеки плаща, някой повече друг - по - малко.Юбер продават основно информация, те оптимизират транспорта. Останалото е добавка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Пич, първо си изясни какво е "дебитна карта" и какво е "банков превод" и тогава пак пиши.Може да се регистрираш и с дебитна карта.Има и такива сайтове за споделено пътуване, научи се да ползваш гугъл.Казвам всичко това съвсем добронамерено, без ирония. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Как стои въпроса със застраховката на пътниците? Отделно, как така таксиметровите шофьори плащат лиценз, а Юбер - не? Как така всички фирми за превози плащат.. а те не? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години За мен ще се яви проблем , че нямам кредитна карта, значи не мога да отворя акаунт. Дали това няма да е проблем за много хора ? А колко взема банката като превежда 3-4-5 лв , още поне 2 лв.Да не се окаже че с 5 лв в джоба си по силен отколккото с Uber.За мен по-интерсно е ако има начин за споделяне на коли, движещи се в определено направление, което се казваш car-pooling и можеш да се качиш с някой който кара в тази посока срещу малка цена. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Не, тук става въпрос за това, че ти нямаш и идея за какво говориш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Тук не става за технологичен прогрес, а просто за финансова пирамида. отговор Сигнализирай за неуместен коментар