IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Шефът на Netflix: Телевизорите ще последват съдбата на факсовете

Още до края на идващата година Netflix трябва „да е превзел" над 150 страни, твърди Рийд Хейстингс

16:33 | 15.05.15 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Хейстингс:&nbsp;След десет години повечето хора ще гледат телевизия в интернет. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Хейстингс: След десет години повечето хора ще гледат телевизия в интернет. Снимка: Ройтерс

„След няколко години ние ще гледаме на телевизорите така, както днес гледаме на факсовете“. С това изречение главният изпълнителен директор на Netflix Рийд Хейстингс показва, че вижда себе си като лидер на една нова революция. „След десет години повечето хора ще гледат телевизия в интернет", прогнозира той в интервю за вестник Welt am Sonntag.

Мнозина считат изявленията му за научни фантастика. Със сигурност има някои, които се страхуват. Хейстингс, разбира се, не е от тях. 54-годишният мениджър обича сравненията, например с пазара на телефони. „Възможно е нашите деца да не знаят какво представлява стационарният телефон, защото те използват само мобилни телефони", казва той. 

Подобна съдба според него очаква линейната телевизия с фиксирана програма. „Защо трябва да гледате един филм само когато той се излъчва?" Който говори с Хейстингс, може завинаги да се сбогува с телевизора си, толкова убедителен е изпълнителният директор на Netflix. 

Мениджърът има план, с който да реализира своите предсказания. В действителност неговата компания се разраства бързо. Повече от 60 милиона души ползват телевизионната услуга Netflix. От половин година тя се предлага и в редица страни в Европа. „Ние сме много успешни в Германия", заяви Хейстингс, без да дава данни за броя потребители.

Въпреки това назовава конкретна цел – в САЩ Netflix е имал нужда от седем години, за да завладее една трета от всички домакинства с бърз интернет достъп. „Германия има 35 млн. домакинства с широколентов интернет, след седем години ние трябва да сме стигнали до 12 млн. от тях“, казва той. „Тогава ще сме по-големи от Sky".

Но как се примамват тв зрителите в интернет? „Нашето собствено съдържание е главната причина потребителите да идват при нас. Със сериали като „Къща от карти“ (House of Cards) Netflix доказа колко си струва това, защото този филм се превърна в двигател за интернет бизнеса ни“, добавя мениджърът. 

В Германия обаче компанията е допуснала лека грешка, давайки правата за излъчване на сериала на своя конкурент и платен канал Sky. Сега Netflix може да показва своята собствена продукция само след като тя вече е излъчена от Sky.

Хейстингс залага на бърз растеж. Още до края на идващата година Netflix трябва „да е превзел" над 150 страни. "Тогава практически може да ни приемат навсякъде“, казва той. Днес над 20 млн. потребители извън САЩ гледат предложенията на Netflix.

Въпреки това компанията не се надява на бърз бум. Доставчиците на широколентови услуги гледат на успеха на Netflix със смесени чувства. От една страна, стрийминг услугата е основна причина за сключване на договори за бързи интернет връзки за много потребители на интернет. От друга страна обаче обемът на данните, които възникват заради онлайн излъчването на видеа, расте неимоверно. В най-гледаното време вечер една трета от целия интернет трафик в САЩ се пада на Netflix.

За доставчиците на интернет тези обеми данни означават и допълнителни инвестиции в изграждането на мрежите им. Компании като Deutsche Telekom настояват доставчици на съдържание като Netflix да участват в разходите. Хейстингс обаче остава безкомпромисен по отношение на тази тема. „Те получават пари от клиентите си, които вече трябва да плащат за интернет достъп“, казва той. „Защо да получават пари от два източника за едно и също нещо?“

Въпреки това обаче понякога Netflix е склонен на компромис. След като преди година и половина американският доставчик на интернет и телевизия Comcast прекрати излъчването на Netflix, Хейстингс подписа специален договор с компанията. „Това е договор с дявола“, казва той на шега днес.

Междувременно американският президент Барак Обама и Американската федерална комисия по комуникациите (FCC) гласуваха предложението за интернет неутралност. Сега подобни договорености ще се сключват все по-трудно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:49 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още