Американският технологичен концерн Alphabet Inc. надмина очакванията на пазара за приходите и печалбата за третото тримесечие, след като силен ръст на рекламния обем на Google помогна на гиганта в уеб търсенето да разсее съмненията по отношение на строгостта на някои регулатори и скъпия набег в хардуерния бизнес.
Приходите от продажби за тримесечието са се увеличили с 24% на годишна база до 27,8 млрд. долара, надхвърляйки очакванията за 27,2 млрд. долара. Печалбата скача с цели 33% до 6,7 млрд. долара, или 9,57 долара за акция. Средностатистическите оценки на анализаторите бяха за печалба от 8,34 долара на акция. За 15-ти пореден път компанията постига двуцифрен ръст на приходите на годишна база.
Мениджърите се похвалиха с „прекрасни резултати" в бизнеса с реклами в мобилното търсене. И все пак компанията предупреди инвеститорите, че по-големите разходи, които идват с тези реклами - таксите, платими на партньорите за дистрибуция - ще продължат да се покачват, заедно с разходите от навлизането на Google на хардуерния пазар и маркетинга през празничния сезон, предава Bloomberg.
„Имахме страхотно тримесечие, с ръст на приходите от 24% на годишна база, отразявайки силните страни на Google и други залози", се каза в изявлението на главния финансов директор Рут Порат. За първи път в отчет за тримесечието главният финансов директор хвали звената, които не са към Google, като това за самоуправляващите се автомобили и други експериментални подразделения, които рязко са намалили разходите си през тримесечието.
Порат и главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай подчертаха силното представяне на видео услугата YouTube и облачния бизнес на Google. YouTube генерира повече от 100 милиона часове гледане на ден, което е 70% увеличение спрямо изминалата година, каза Пичай. Той също така изтъква новата абонаментна услуга на YouTube, но не споделя никакви цифри за нея.
Рекламните приходи на американския концерн, който предлага и своята широкоразпространена операционна система Android и собствени апарати, продължават да генерират лъвския пай от бизнеса. Приходите от областта скачат с 21,4 на сто до 24,1 млрд. долара. Превърналият се в огромен концерн предимно с търсачката си за настолни компютри конгломерат вече се конкурира с водещата онлайн социална мрежа Facebook за силно растящата реклама за мобилни апарати.
Въпреки това някои инвеститори следят с тревога разходите за пласиране на реклама, защото Google плаща сериозни суми, за да може Apple и други компании да интегрират търсачката ѝ в своите устройства. Тези разходи са скочили през тримесечието с цели 54% до 2,4 млрд. долара. Анализатори обаче коментират, че в крайна сметка тези пари са добре инвестирани.
„Не трябва да гледаме на тези разходи като на чист разходен фактор“, казва Ричард Крамер от Arete Research. „Става дума за невероятна инвестиция на Google, за да контролира екосистемата".
И извън рекламния бизнес обаче Alphabet отчита солиден ръст, например в бизнеса с хардуер и облачните услуги. Приходите в нерекламния бизнес растат с 40% до 3,4 млрд. долара.
През тримесечието две други събития повдигнаха въпроса за това докога Google може да запази силни приходите си и ръста на печалбата. Нов етап в текущата европейска регулаторна драма и по-сериозните инвестиции в устройства.
През септември дойде крайният срок, в който Google трябваше да отговори на исканията за антитръстовия орган на Европейския съюз относно рекламите за пазаруване. Google се съгласи да променя платените резултати от търсенето за продукти на континента, въпреки че все още привлича такси. Тези продуктови обяви спомогнаха за увеличаването на продажбите и ръста на печалбата, но инвеститорите на Google са по-загрижени за спора около мобилния софтуер на Google - Android.
Също през септември Google се съгласи да плати 1,1 млрд. долара за около 2 000 инженери от HTC Corp., което всъщност представлява придобиване на квалифицирана работна сила, за да разшири линията на смартфоните си Pixel. Новият хардуерен бизнес е ключово оръжие в борбата на Google срещу Apple Inc. и Amazon.com Inc. в следващата вълна от изчислителни устройства. И все пак при изграждането и продажбата на хардуер има тенденция към намаляване на маржовете, а това е пазар, в който исторически Google изпитва трудности.
По време на разговора с анализаторите Пичай заяви, че сделката с HTC е "win-win" и за двете страни. Пристигащите хардуерни инженери са "най-добрите в класа си", които ще помогнат на Google да проектира телефоните, говорителите и джаджите за виртуална реалност.
Google не предоставя данни за продажбите на устройства. Въпреки това категорията „Други приходи“ на компанията включва хардуерния бизнес. Приходите са нараснали с 40% до 3,41 млрд. долара. Google заяви, че най-големият генератор в тази линия през тримесечието е неговата облачна единица. Пичай назова два нови големи корпоративни клиента на облачния бизнес: Kohl's Corp. и PayPal Holdings Inc.
Отчетът зарадва Wall Street, а в следборсовата сесия акциите поскъпнаха с около 3 на сто. От началото на тази година те добавиха вече 25 на сто към стойността си.