Google сякаш си изгради навика да разочарова анализаторите със своите тримесечни отчети, което ядоса инвеститорите, които вярват, че лидерът на онлайн търсенето може да бъде по-печеливш, ако не налива пари в толкова отдалечени проекти: като свързани с интернет очила и коли без шофьори.
Последното разочарованието дойде в четвъртък с представянето на тримесечните финансови резултати за четвъртото тримесечие. Постъпленията са доста под прогнозите на анализаторите, отбелязвайки петото поредно тримесечие, в което Google Inc не успява да бие очакванията, предава AFP.
Но разочарованието на инвеститорите сякаш изчезна по-късно – при конферентния разговор с главния финансов директор Патрик Пише. Той увери инвеститори, че Google възнамерява да харчи парите си по „благоразумен начин" и остави отворена възможността компанията да върне част от своите 64 млрд. долара в брой обратно към акционерите. Това е особено вероятно, ако се приеме закон, с който се даде възможност на парите, скрити в задгранични сметки, за да бъдат върнати в САЩ при най-ниски данъчни ставки.
Тези бележки, направени по време на конферентния разговор за обсъждане на резултатите, обърнаха първоначалните разпродажби на акциите на Google.
След като в следборсовата търговия те се обезцениха с 2%, акциите се възстановиха и отчетоха ръст от 2%, или 10,47 долара до 523,70 долара. В края на редовната сесия в четвъртък акциите на Google бяха с 8 процента по-ниски от преди година. За същия период индексът Standard & Poor's 500 нарасна с 9%.
Печалбата на Google възлиза на 4,8 млрд. долара, или 6,91 долара на акция, което е ръст от 41% спрямо същия период на 2013 г. Без отчитане на специални ефекти печалбата на Google би била 6,88 долара на акция. Анализаторите прогнозираха средно печалба от 7,12 долара на акция според данни на FactSet.
Приходите на Google за периода, обхващащ празничния сезон за пазаруване, са нараснали с 15% до 18,1 млрд. долара. След изваждане на рекламните комисионни приходите възлизат на 14,5 млрд. долара - почти с 250 млн. долара под очакванията на анализаторите.
"Те са все още в инвестиционен режим и това се отразява на маржа на печалбата", заяви анализаторът на Edward Jones Джош Олсън.
През четвъртото тримесечие Google отчита с 14% повече платени кликвания. Ръстът обаче продължава да отслабва, като през предходното тримесечие е бил в размер на 17 на сто. Освен това рекламата носи по-малко пари. Google регистрира 3%-ен спад на средната цена на рекламата, която се показва успоредно на резултатите от търсенето и на друго онлайн съдържание, мярка, известна като "цена на клик". Това е 13-ото поредно тримесечие, в което цената за клик при Google е по-ниска от същия период на предишната година.
Делът на Google от рекламния онлайн пазар е под натиск, тъй като повече потребители прекарват времето си със смартфони и таблети. Компанията, която представи услуги, насърчаващи търговците да използват нейните мобилни функции, отчита спад на пазарния си дял от приходите от мобилна реклама до 41% за 2014 г. спрямо 47% през 2013 г., докато делът на Facebook нарасна до 18% спрямо 17% година по-рано, показват данни на Emarketer Inc.
"Мобилното потребление е голям проблем за инвеститорите", казва Робърт Пек, анализатор от SunTrust Robinson Humphrey Inc., цитиран от Bloomberg. “Какво ще се случи с господстващото положение на Google, когато се появи по-голяма конкуренция, тъй като светът става мобилен?".
Пише описва четвъртото тримесечие като "шумно", защото засилването на долара намалява приходите за тримесечие с около 468 млн. долара спрямо това, което би било постигнато, ако курсът бе останал непроменен в сравнение с година по-рано. Приходите биха били с 616 млн. долара по-ниски, ако Google не бе хеджирал срещу валутните катаклизми, каза Пише.