IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Черният петък се превръща в глобално явление на един клик разстояние

Американската традиция за пазаруване с големи намаления се разпространява по целия свят благодарение на интернет

17:57 | 27.11.14 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Разпродажба от Black Friday - Черния петък. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Разпродажба от Black Friday - Черния петък. Снимка: Ройтерс

Годишният ритуал на търговците „Черният петък“, който обзема вниманието на американците на последващия ден след Деня на благодарността, започва да се отбелязва постепенно по целия свят. Въпреки че американците са единствените хора, които се събират на семейна вечеря на четвъртия четвъртък всеки ноември, хората от Лондон до Лайпциг, а напоследък дори и в София, започват да нахлуват на тълпи в големите магазини и моловете на следващия ден.

Тенденцията на големите отстъпки, с които започва голямото коледно пазаруване – запазена марка на американските търговци от десетилетия, първо достигна съседна Канада преди около пет години, въпреки че канадците отбелязват Деня на благодарността през октомври. Възходът на интернет превърна събитието в глобален феномен. Потребителите по целия свят винаги са на един клик разстояние от сделките на американските магазини, дори и когато цената за доставка често компенсира отстъпката.

„Клиентите са умни“, казва пред Bloomberg Крис Мортън, управител на базирания в Лондон онлайн магазин за мода Lyst. Сайтът очаква шесткратно увеличение на трафика извън САЩ за този уикенд заради промоциите от Черния петък. „Те знаят, че събития с огромни намаления се случват в Щатите, и с електронната търговия те искат да се възползват“.

Властите в Коста Рика предупреждават потребителите за фалшиви стоки, предлагани при намаленията на Viernes Negro. В Германия са в средата на наричаната от местните потребители Черна седмица, отбелязвана със сделки като например 14%-но намаление на цените на LED телевизорите на Samsung. Веригата супермаркети Checkers от ЮАР обещава да намали цените с до 50% за промоциите от Черния петък утре.

Дори във Франция, където намаленията са силно регулирани, има намаления. Супермаркетите Casino Guichard-Perrachon, Groupe Fnac и онлайн магазинът La Redoute свалят цените за наричания от тях “Le Black Friday”.

Шведският онлайн търговец CDON Group, който въведе концепцията за Черния петък през миналата година, заяви, че продажбите на този ден са повече от двойно по-високи спрямо обичайните петъци. През миналата година той е регистрирал 1,2 млн. уникални посещения на сайта си, което е ръст от 70% спрямо нормалното ниво.

Във Великобритания Amazon.com въведе идеята през 2010 г. Оттогава тя се е разпространила към поне дузина големи вериги, като през тази година Marks&Spencer и J Sainsbury ще се включат за пръв път.

Опасността за търговците е, че продажбите по време на Черния петък може да намалят приходите им, вместо просто да открият коледното пазаруване. Това е мнението на независимия специалист по търговски вериги Ник Бъб. Последните два месеца на годината са най-доходоносни за британските търговци. За тях делът от годишния им приход по това време на годината е дори по-висок, отколкото е в САЩ.

„Има голям риск клиентите да си купят това, което са щели да си купят така или иначе, просто за по-малко пари“, заяви Бъб. „Това унищожава печалбата“.

Основно притеснение за търговците е, че няма да могат да се върнат към пълната цена в традиционно доходоносния месец декември. Черният петък „ще промени целия облик на Коледа тази година“, заяви оперативният директор на Selfridges Сю Уест. „Изключително важно е този период да бъде с ненамалените цени на стоките“, след като преминат промоциите от този уикенд.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 12:51 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още