Американският технологичен концерн Apple Inc. инвестира 1 млрд. долара в китайската услуга за споделено пътуване Didi, правейки един от най-големите си залози в сферата на софтуера и услугите и удряйки по амбициите на Uber Technologies Inc. да се наложи в страната.
Производителят на iPhone ще помогне на най-големия конкурент на Uber в Китай да изгради платформа за споделяне на пътувания, която да обработва повече от 11 милиона превози на ден и да обслужва около 300 милиона потребители в цял Китай, каза Didi в изявление в петък, цитирано от Bloomberg. Така американският концерн се присъединява към други инвеститори, включително Alibaba Group Holding Ltd. и Tencent Holdings Ltd. - двата най-големи интернет холдинга в Китай.
Apple е под натиск да намери други пазари, в които да разшири дейността си, след като растежът на основния бизнес със смартфони се забавя. Главният изпълнителен директор Тим Кук подчерта по-високия марж на печалбата при услугите и предположи, че компанията може да използва част от своите кешови наличности в размер на 200 млрд. долара за инвестиции в тази насока. Досега Apple най-вече закупуваше или подкрепяше малки компании, които разработват технологии, допълващи съществуващите предложения. Неговото най-голямо единично придобиване бе производителят на слушалки и на музикалната стрийминг услуга Beats.
Инвестицията в една от най-големите онлайн компании в Китай ще позволи на Apple да сключва партньорства на своя най-голям единичен пазар извън Съединените щати.
В интервю за Ройтерс главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук позиционира инвестицията като начин компанията му да увеличи присъствието си в Китай.
„Ние осъществяваме инвестицията по няколко стратегически причини, включително и заради шанса да научим повече за различните сегменти на китайския пазар“, заяви Кук.
Didi, която е част от Xiaoju Kuaizhi Inc., преминава през пореден кръг на набиране на финансиране. Целта ѝ е да събере още 2 млрд. долара, което ще ѝ даде оценка от около 25 млрд. долара, заявяват източници за Bloomberg.
Китайската компания оперира в 400 китайски града и работи с над 14 милиона собственици на автомобили. Компанията е най-мощният конкурент на Uber и образува международна коалиция с Lyft Inc. в САЩ, индийската Ola и Grab в Югоизточна Азия, за да се бори с глобалното разширяване на фирмата от Сан Франциско.
Преди три месеца в интервю главният изпълнителен директор на Uber Травис Каланик призна, че компанията губи в Китай повече от 1 млрд. долара годишно. „Ние имаме ожесточени конкуренти, които са нерентабилни във всеки град, в който съществуват, но изкупуват пазарен дял".
„Скоро Didi ще излезе на печалба“, заяви по време на конференция за инвестиции на Credit Suisse в Хонконг вицепрезидентът на компанията Стивън Сю, без да дава подробности.
Още по темата вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria: