40% от онлайн купувачите в България пазаруват редовно, сочи проучване на платформата за сравнение на цени и продукти Pazaruvaj.com.
Българските онлайн потребители демонстрират 6 различни вида поведение, когато пазаруват онлайн, става ясно от проучването.
Най-много българи попадат в групата на „рутинния тип“ – 40% от всички респонденти отговарят на този профил. Най-характерен представител на тази група са мъже от големите градове, с деца, на възраст между 30 и 49 г. Те сърфират в интернет интензивно – почти половината от тях (47%) използват интернет по няколко часа на ден, както от лаптоп (65%), така и от мобилен телефон (50%).
След избора на продукт те веднага преглеждат характеристиките, а после оглеждат за намаления и коментари в сайтовете за сравнение на цени. За почти половината от тези потребители (44%), онлайн покупките се случват няколко пъти в рамките на месец, а предпочитаните артикули са облекло (77%), обувки (75%), мобилни устройства (58%) и развлекателна електроника (52%) – телевизори, конзоли, четци за електронни книги.
Следващият най-разпространен тип са „ловците на промоции“, които съставляват 17% от участвалите в проучването. Характерен представител на този тип потребители е жена от големите градове, на възраст между 30 и 49 години, с деца, която води домакинството вкъщи. Почти 50% от тези потребители посочват, че са непрекъснато онлайн през мобилно устройство (64%) и също толкова пазаруват няколко пъти в месеца от електронни магазини.
Интензивното търсене на промоции е основната черта на спадащите към тази група. Те използват поне 3 източника на информация, преди да вземат решение за покупка и се доверяват в най-голяма степен (66%) на сайтовете за сравнение на цените при взимането на решение за покупка. Предпочитаните от тях продукти са дрехи (82%), обувки (81%), книги (63%) и домакински средства (60%).
16% от всички респонденти спадат към типа „приключенски“. Основен представител на този тип потребители са младите жени от градовете на възраст между 18 и 24 г. Групата на приключенски настроените купувачи са най-освободени при онлайн пазаруване. Над 70% от тези потребители използват едновременно лаптоп и смартфон при пазаруването в дигиталната среда.
За тях най-достоверни източници на информация са препоръки от близки и познати (67%) и форумите (62%). Почти всички потребители в тази категория избират доставка на закупените продукти до дома (84%). Почти 60% от този тип потребители използват сайтовете за обяви едновременно да купуват и да продават стоки и вещи.
В категорията „анализиращ“ тип потребител попадат 11% от всички респонденти. Най-характерният представител на тази група е жена от столицата, на възраст между 30 и 39 г. Анализаторите са тези, които сравняват многобройни източници, преди да купят – проверяват почти 4 източника на информация, като предпочитат сайтовете за сравнение на цените (86%), допитват се до познати (67%), форумите (63%) и описанията на магазините (67%).
Приемат всякакви решения за плащане и доставка. "Анализаторите" купуват онлайн главно електроника – мобилни устройства (79%) и компютърни части (73%) и по-рядко модни аксесоари (60%). Любопитно е, че 30% от тях използват своя таблет за пазаруване онлайн.
9% от всички респонденти са „начинаещи“, като техни представители са дамите на възраст от 18 и 24 години, както и тези над 50 години - учещи, пенсионери, домакини. Досега са правили само няколко покупки, като изборът им е включвал най-много 1-2 продуктови категории. През изминалата година тази категория потребители са пазарували онлайн едва 1-2 пъти. Като причина за това потребителите изтъкват предпочитанието си първо да видят стоката и да я изпробват (61%).
За начинаещия тип купувачи цената е решаващ фактор. Залагат на сигурността и често сред покупките им срещаме такива на малка стойност, като билети за различни представления и кино. Начинаещите разчитат на допитване до познати при вземането на решение за покупка (37%)
В категорията на непостоянния тип попадат последните 7% от участниците в проучването. Тук се срещат най-вече дами между 18 и 24, както и над 50 години. Непостояно пазаруващите са потребители, които вече са пазарували многократно и не са начинаещи в онлайн покупките, но го правят предимно при празнични поводи или по-големи прояви.
Резултатите показват, че тези потребители купуват спортна екипировка (47%), мобилни устройства (44%), часовници и бижута (39%). Непостоянният тип потребители се информират от форуми (54%) и сайтове за сравнение на цените (51%). Предпочитан метод за доставка на купените продукти за непостоянния тип потребители са доставката до работното място (69%) и доставката до дома (65%).
Проучването разкрива, че доминиращият пол при българските онлайн купувачи е женският – за всички групи без рутинните потребители. В Румъния във всички групи водещи са мъжете, а в Унгария мъжете и жените си поделят по равно групите.
Оборотът на онлайн търговията в Румъния е логично в пъти по-голям, отколкото в България, въпреки почти еднаквото проникване на интернет (съответно 56 и 55%) и почти еднаквия дял на онлайн потребители (около 55%), тъй като и румънското население надхвърля три пъти българското. В Унгария проникването на интернет е най-голямо (74%), както и делът на онлайн потребителите от населението – 73%.
Проучването е проведено през февруари онлайн в три страни от Източна Европа – България, Румъния и Унгария. В България е реализирано чрез онлайн анкета сред 700 потребители.


Къде и как да изхвърлим разделно отпадъците си във Варна?
Между 50 и 500 лева: Колко харчим за коледна украса?
Общинските съветници, съдени с Коцев, искат преразглеждане на мерките им за неотклонение
До края на тази година трябва да бъде възложено техническо обследване на Аспаруховия мост
ДПС-НН се срещна с Радев: Този парламент е приключил своя политически живот
БАН през 2025 г.: Овладей енергията на звездите и предскажи гнева на земята
Младите се лъжат, че контролират информацията. Залагат и губят всичко
Blackrock смята, че 2026г ще е година на диференциация
Миран от Фед каза, че инфлацията е близо до целта
ЕС затяга санкциите срещу Беларус след хода на САЩ да привлече Минск
Полицаи получиха "умни" очила за борба с нарушители
ID. Polo - избор от 4 двигателя и цена под 25 000 евро
Audi възражда легенда от 90-те години
Топ 10 на най-бавните коли от 0 до 100 км/ч
Maserati се отказа от 4-цилиндровия си мотор
"Алфа Рисърч": ГЕРБ остават първа политическа с 21%, ИТН няма да влязат в НС
Наднорменото тегло е болест: Има възможности за лечение
В Одрин се оплакват от фалшиви 50 лв., използвани от български туристи
Терзиев: СОС да възложи на Световната банка анализ на "Топлофикация - София"
38-годишен затворник почина в линейката, разследват причините