Индийският производител на автомобили Tata Motors пуска днес в продажба в страната супер евтиния си модел Nano, рекламиран като революционен, тъй като ще даде възможност и на по-бедната част от населението да закупи първата си кола, пише АР.
Малцина обаче очакват Nano да успее в близко време да помогне на компанията, която има все по-слаби продажби и голям дълг.
Моделът, чиято първоначална цена е около 100 хил. рупии (2050 долара), е снабден само с най-необходимото. Дълъг е около 3 м, има само една чистачка на предното стъкло, не разполага с въздушни възглавници, нито с климатик или пък радио, за които се плаща допълнително при желание.
Tata Motors беше сериозно засегната от световния икономически спад. Растежът на Индия се забавя, а потребителите трудно получават заеми за закупуване на кола. Компанията обяви загуба в размер на 2,63 млрд. рупии (54 млн. долара) за периода октомври-декември 2008 г. и се опитва да рефинансира оставащия дял от 2 млрд. долара от заема на обща стойност 3 млрд. долара, взет за придобиването на марките Jaguar и Land Rover от Ford Motor през юни.
Представянето на Nano също изостана с шест месеца от предвиденото заради протести на фермери и лидери на опозиционни партии за земя, които принудиха Tata да премести завода си за производство на Nano.
От Tata Motors все още не са съобщили подробности за обема на производство на модела, но повечето анализатори смятат, че компанията няма да може да направи повече от 50 хил. коли следващата година, което е далеч под планираните първоначално 250 хил.
Според оценки на анализатори дори Tata да успее да продава 250 хил. коли от модела годишно, това няма да има съществен принос към общите приходи на компанията.
По време на автомобилното шоу в Женева този месец Tata показа и модела Tata Nano Europa, който е малко по-мощна версия на индийския модел и се планира да бъде пуснат през 2011 г. От компанията обаче не планират Nano за американския пазар в скоро време.