Забравете за количествени улеснения от страна на Европейската централна банка (ЕЦБ). Резкият спад на цените на петрола през последните няколко седмици има потенциала да се превърне в основният катализатор, който да даде нужния на европейската икономика тласък. Или поне привидно.
Нека приемем, че цената на барел петрол ще бъде 100 долара през следващите три години. Подобно развитие със сигурност би смъкнало значително европейските разходи за енергийни стоки – нещо, за което стимулите на президента на ЕЦБ Марио Драги могат само да мечтаят, пише CNBC.
Текущата цена, предлагана от Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК), е едва около 90 долара за барел в сравнение с около 107 долара за барел по-рано тази година, по-точно през юни. В този ред на мисли простите сметки показват, че ако производителите искат по-малко пари, потребителите в Европа ще бъдат основен бенефициент. Дали обаче това е точно така?
Дори и да погледнем с "невъоръжено" експертно око, ще забележим, че цената на бензина спадна с едва "няколко пенса на литър", ограничавайки по този начин големите ползи за европейския бизнес. Защо? Отговорът е прост. Европа е обхваната от високо данъчно облагане, субсидии, свръхкапацитет и "зелени" инициативи, които потискат замърсяването на въздуха и опазват околната среда. А също така и оскъпяват значително енергията.
Германия - най-голямата икономика в Европа, е в основата на проблема чрез своя благороден стремеж за намаляване на парниковите газове. Широкомащабна, но невероятно скъпа амбиция. До 2050 г. германците ще набавят 60 на сто от енергията си от възобновяеми източници. Това ще бъде един впечатляващ подвиг, който обаче може сериозно да застраши европейската конкурентоспособност в дългосрочен план.
Старши портфолио мениджърът в Съвета на ЕС по икономически и финансови въпроси (ЕКОФИН) Даниел Лакал е притеснен. "От началото на кризата през 2008 г. средните европейски цени на електроенергията се покачиха с 38%, докато цените на едро всъщност спаднаха. Проблемът е, че нито една от помощите в Европа не е насочена към петрола. Ние субсидираме твърде много енергийни индустрии, имаме свръхпредлагане и субсидии. Освен това има толкова много "зелени" данъци, че цените на бензина отиват нагоре вместо надолу", посочи той.
Според Лакал германския малък и среден бизнес плаща два пъти по-висока цена за енергия от американските си колеги.
Производителите на петрол също са стараят да подчертаят, че това не е по тяхна вина. ОПЕК в продължение на години се опитва да обвини правителствата в Европа, че регулират стойността на голям дял от общата цена на бензина.
Организацията представя прекрасна графика на своя уебсайт, където с радост показва, че британските данъци върху един литър петрол се равняват на около 58 на сто от общата му стойност (по данни от 2013 г.). В Италия тази цифра е около 55 на сто, а в Германия над 50 на сто. Сравнете това със САЩ, където данъците представляват едва 14%.
Така че, да, всички ние можем да празнуваме спада на цената на петрола и да го разглеждаме като тласък за световната икономика, но ползите за европейската промишленост и потребителите ще бъдат ограничени в най-добрия случай, ако изобщо ги има.
преди 10 години Точно така .... да се намеси и баМковата система .... както всеки път, че скоро не е отваряна дума и за нея ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Че то цената на горивата в по-голямата си степен съдържа данъци и акцизи, как искате падането на цената на петрола да е пропорционално с цената на горивата?Не може. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Къде я видяхте тая ефективност в "зелената енергия". Най - евтината енергия е от АЕЦ. Пример тъкмо да се изплатят тъпите соларни панели при цена от 0.8ст на киловат час и вече са се армортизирали и нищо не става от тях :D. Освен това ако бяха ефективни щяха да са по - евтини от нормалните източници на енергия, а не са. И както винаги политиците в *** ако е за дране от хората законите от Гейропа се преизпалняват но ако са за нещо полезно да направят за хората се скриват в миши дупки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години "Така че, да, всички ние можем да празнуваме спада на цената на петрола и да го разглеждаме като тласък за световната икономика, но ползите за европейската промишленост и потребителите ще бъдат ограничени в най-добрия случай, ако изобщо ги има."Това показва колко са некадърни политиците от ЕС (и цялата им измислена система)... и вси по-зле ще става... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Първо в БГ има тотален картел в търговията с горива, второ акциза не отразява промяната в цената на суровината и като резултат чуствителните спадове на котировките по борсите не се усещат в същата степен и в цените на горива на дребно. Иначе за ефекта, който ще има по света поефтеняването на петрола , не трябва да се пренебрегва този момент, че едни инвестиции направени с кредит при висока цена на петрола, трудно ще се връщат при сериозен спад на суровината с всички последствия за банковата система и от там за икономиката. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Обясни на този под теб, моля. Че не ми се спори вече... Иначе да - в БГ от 2012 г. насам са се вдигнали акцизите. Освен това има нови изисквания за митническия контрол върху горивата. Не оправдавам/защитавам никого, само коментирам факти. А някои твърдят, че бензинът в БГ скоро ще падне с още поне 5 ст., особено ако се запази трендът. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Наистина при 110 долара за барел дизела беше 2.60 на колонката. Сега при 92 $ за барел (сорт Брент) цената е 2.55 лв/литър.Имаме 16-17% поевтиняване на нефта. Това трябва да даде поне 7% поевтиняване на колонката (останалото е фиксиран акциз и ДДС). От 2.60 на 2.42 лв. Какво правим ние - правиме гуша на петролните играчи ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години >>>Анализът си е тъкмо на мястото. Цената на внасяния в България нефт е с 15% надолу за година. През септември 2013 г. тя е била 112,6 долара за барел, а този септември е паднала до 97,3 долара>>>Аз ли не пиша на български, ти ли не можеш да четеш?!... Затова ще ти задам само един въпрос... Като идеш на бензиностанцията да наливаш бензин долари ли плащаш? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години >>>Анализът си е тъкмо на мястото. Цената на внасяния в България нефт е с 15% надолу за година. През септември 2013 г. тя е била 112,6 долара за барел, а този септември е паднала до 97,3 долара>>>Аз ли не пиша на български, ти ли не можеш да четеш?!... Затова ще ти задам само един въпрос... Като идеш на бензиностанцията да наливаш бензин долари ли плащаш? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Май вече един Noob трябва ти се слага от пред - все още нефта се купува в долари, както и редица други суровини! отговор Сигнализирай за неуместен коментар