IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Портфолио 2024 - как да инвестираме без стрес?

Успешните компании не просто правят по-качествени продукти, а налагат нови технологии, пише Любомир Леков

17:23 | 07.11.14 г. 14
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Как да предвидим кои ще са най-успешните борсови компании през 2024 г.?

Ако знаехме отговора на този въпрос, сега можеше свободно да купуваме техни акции и вместо да се стресираме от спадовете на котировките през следващите години, да използваме корекциите на пазара за нови покупки.

Тъй като обаче е невъзможно да знаем кои компании ще са на “върха” след 10 години, може поне да се опитаме да анализираме и тестваме как биха се развивали сегашните компании с лидерски позиции, за да разберем кои от тях имат потенциал да бъдат на върха и през 2024 г.

И така, кои компании да изберем за “стрес тест”?

Най-напред ще определим секторите, за които има най-сериозни очаквания за ръст на пазара през следващите 10 години.

Има достатъчно основания да предполагаме, че компаниите, които ще имат голям ръст, ще са от сферата на информационните технологии, 3D принтерите, Internet of Things, медицина, електрическите автомобили и възобновяеми енергийни източници.

За да може да селектираме компаниите по някакъв критерий, ще използваме принципа на “икономическия ров” на Бъфет за подбор, който много образно той  е описал със следните думи: „Най-важното е да разбера колко голям е отбранителният ров около бизнеса. Аз, разбира се, обичам голям замък и голям ров с пирани и крокодили“.

Обикновено такива компании са абсолютни лидери в определен пазарен сегмент и много трудно някой може да ги измести, защото те имат сериозно конкурентно предимство, даващо им възможност да продават продуктите си при по-висока норма на брутна печалба спрямо конкурентите.  

Успешните компании не просто правят по-качествени продукти, а налагат нови технологии. Пример за това е появата на iPhone през 2007 г., който е несравнимо по-добър от наложените в миналото мобилни телефони на Nokia. Въпреки това са необходими няколко години, преди потребителите масово да започнат да преминават към смартфоните, тъй като трябва да свикнат с изцяло новия начин на употреба на мобилния телефон.

В сектора на информационните технологии могат да бъдат разпознати сравнително повече   компании, които имат “голям ров”.

Ще се спра на десет компании, които имат продукти със силно доминираща позиция -  Applе, Google, Microsoft, Amazon, Facebook, Priceline, Ebay, Netflix, LinkedIn и Twitter.

Сред компаниите има пет, които са с капитализация над 130 млрд. долара (Applе, Google,  Microsoft, Amazon, Facebook), две с капитализация между 60 и 70 млрд. долара (Priceline, Ebay) и три, които са под 30 млрд. долара (Netflix, LinkedIn и Twitter). И всички изброени компании имат продукти, които са абсолютни лидери в пазарния си сегмент.

Последна актуализация: 03:26 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

14
rate up comment 3 rate down comment 1
niki5
преди 10 години
The author is highly biased toward US stocks and miss a lot across Europe. Why not XING instead Linkedin. Where is BABA :), etc. In any case, such stock shall be a small chunck of your portfolio due the inherent risks in those businesses. All the best: Your hedge fund manager :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 2 rate down comment 1
Angel62
преди 10 години
Когато Cisco достигна $500 милярда около 2000-та и "експертите" прогнозираха безкраен цикъл от печалби, нашият QA каза нещо от рода "откъде ще се вземат парите CSCO да стигне $1 билярд". Сега след отпечатването на около $6 билярда (М2 ~16 trillion) е възможно да видим компания в този ценови диапазон, но няма да е масово.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 2 rate down comment 4
michaelis
преди 10 години
в допълнение още повече борсата в момента се е откъснала тотално от реалността и няма никаква, ама абсолютно никаква връзка с реалността, там earnings, P/B ratio глупости на
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 9 rate down comment 3
michaelis
преди 10 години
Аз нещо не мога да им хвана логиката на тея, обясняват ми, че Facebokluka и Twitter били успешни ?? Та те се държат на въздух днеска има users утре нема и чао, кат ICQ имаше на времето ... И второ да инвестирам в компании, които са вече развити и да плащам за акция 500$ ?!? За мен лично ще е по добре, да си цъкна едни златари както беше в петъка, както никой не ги обича, така подскочиха в един ден с 20%, кога някоя от тея милиардните компании ше скочи на ден с толкова - отговора е много *** - ми нивга ...Insiders са ги купили отдавна и сега особено в тоя момент както са балонясали търсят *** за да ги продадат, ами аз поне не бих си ги купил, който иска да заповяда, желая му успех ... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 1
fortiss
преди 10 години
Полезна статия с интересен поглед на нещата. Винаги можеш да проверяваш и тази страна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 2 rate down comment 0
MZ/X
преди 10 години
За мен две неща са най-важни важни. Добрият мениджмънт и добрият сектор!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 8 rate down comment 1
Offenbach
преди 10 години
Много интересен модел. Ще му обърна повече внимание.Единственото, което ме притеснява (наред с риска за вече минал апогей на ръста, за който някои говориха) при този подход в контекста на технологични компании, е че 10 години са прекалено дълъг период. Дори 5 са дълъг. При тези динамични темпове на развситие в технологиите, не се знае след 10 години какъв ще е стандартът, дали смартфоните няма да бъдат изместени от някакъв нов стандарт и т н.Замислете се каква част от посочените компании дори не са съществували преди 10 гВе пак право на автора за задълбочените анализи.Имало надежда и за БГ журналистиката..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 9 rate down comment 0
ravnovеsie
преди 10 години
Поради тази причина и Епъл се търгува на ниски коефициенти, а Амазон например на високи. Реално бързи растеж при айфон - основния продукт на епъл вече е в историята. От тук нататък може да се очаква някакво заместване но малък ръст на нови клиенти. По този начин епъл се превръща във версия на майкрософт. От друга страна при линкдин, амазон, нетфликс и особено тесла всичко е растеж. Или поне пазара смята така в момента.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 12 rate down comment 0
ravnovеsie
преди 10 години
Този метод има един ключов недостатък, особено когато се използва за големи компании. Голямата компания означава голям пазарен дял, а големия пазарен дял води до забавяне на темповете на растеж. Реално графиката на растежа на повечето компании е стръмна в началото и постепенно става все по-плоска. Т.е. чисто геометрично е крива. Когато се използва среден растеж за предходните години обаче тази кривина не се взима под внимание. По този начин ако компанията вече е в тсадии на забавящ се растеж до екстраполацията на миналия растеж ще доведе до трайно надценяване на бъдещия растеж. Което пък ще доведе до огромно надценяване на акцията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още