По редица критерии Финландия вече има една от най-добрите образователни системи. Тя винаги се класира в челото на класирането по математика, четене и наука в престижното класиране ПИЗА (класацията от 2012 г.) на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Учителите от други страни се тълпят в нейните училища, за да се поучат от страната, която редовно е смятана просто за наистина добро място за живеене.
Страната обаче не почива на лаврите си. Финландия обмисля най-радикалната промяна на основното образование до момента – изоставяне на обучението по отделни предмети и заместването му с преподаване чрез явления. Традиционните уроци като Литература и Физика вече се премахват постепенно сред 16-годишните ученици в училища в Хелзинки.
Вместо това финландците учат явления, като например Европейски съюз, което обхваща изучаването на езици, история, политика и география. Има не повече от един час история, последван от един час химия. Идеята има за цел да отстрани един от най-често задаваните въпроси от учениците по цял свят: „Какъв е смисълът да уча това?" Сега, всеки предмет е прикачен към причината за неговото изучаване.
Мениджърът по развитието на Хелзинки Паси Силандер твърди, че светът се е променил с разпространението на технологиите и много от старите начини за преподаване нямат практическа цел.
„Младите хора използват доста напреднали компютри", заяви той пред вестник The Independent. „В миналото банките са имали множество банкови служители, които да набират цифри, но сега това се е променило изцяло“.
Много учители във Финландия, голяма част от които са били преподаващи само по един предмет през цялата си кариера, се противопоставят на промените. Не е трудно да се види защо. Новата система цели много по-голямо сътрудничество, принуждавайки учители от различни области да създават учебната програма заедно.
Марио Килонен, мениджърът по образованието на Хелзинки и лицето, отговорно за реформиране на системата в столицата, нарича това „съвместно учение“. Учителите, които са съгласни с него, получават малък бонус към заплатите си.
Килонен коментира пред The Independent: „Има училища, в които се преподава по старомодния начин, който е бил от полза в началото на 1900 г., но нуждите днес са различни и ние имаме нужда от нещо, пригодено за 21-ви век“.
До края на този месец тя ще предложи новата система да се разпространи в цялата страна до 2020 г. Дали останалата част на света ще последва примера на финландците?


Виц на деня - 18 декември
Мачовете по ТВ днес (18 декември)
Без ток във Варна на 18 декември 2025
Времето във Варна на 18 декември 2025
18 декември е определен за Международен ден на мигранта
Как китайският износ подкопава бъдещето на поколението Z в Азия
Изкуственият интелект захранва икономиката на Тръмп, но избирателите се тревожат
Ердоган моли Путин да си прибере С-400, за да спечели благоразположението на САЩ
Standard Chartered за AI рисковете
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
Audi връща А4 – какво да очакваме
Автомобилите с най-добри аудио системи
Mercedes разкри подробности за китайския мотор в новия CLA
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Епъл - копие на майка си Гуинет Полтроу
Радостин Василев обеща да има "голям бой" в парламента
Владимир Путин нарече европейските лидери "малки прасета"
Отиде си големият Боян Радев
Вандализъм в столичния квартал "Мотописта”: Над 20 коли осъмнаха с нарязани гуми
преди 10 години И аз за пръв път чух, че евросъюза бил явление. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Традиционните уроци като Литература и Физика вече се премахват постепенно сред 16-годишните ученици в училища в Хелзинки. Вместо това финландците учат явления, като например Европейски съюз, което обхваща изучаването на езици, история, политика и география. Има не повече от един час история, последван от един час химия.Значи вместо да изучават физика ще учат за колективни халюцинации (вж. какво е писал Иван Попов за колективните халюцинации*) като Европейския съюз, евроатлантическите ценности и разни други неща, които са правилни според Европейското министерство на истината.Вместо да учат как работят ядрените реактори, как работят фотоволтаичните електрически централи, какво е външен и вътрешен фотоефект - те ще учат как съгласно евро-атлантическите ценности (най-ценните и правилни ценности) трябва да се произвежда ток от вятърни и слънчеви централи (внесени от Китай, защото енергията в ЕС е скъпа), как ядрената енергетика е политически нежелана и т.н.* tinyurl.com/hhspopov отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Най-добрите завършили техните университети стават преподаватели. по престижност се нареждат до лекарската и адвокатската професии. До пети клас нямат изпити и оценки. Няма деление на отличници и двойкари. Имат индивидуален подход към всяко едно дете. За това са и резултатите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Най-добрите завършили техните университети стават преподаватели. по престижност се нареждат до лекарската и адвокатската професии. До пети клас нямат изпити и оценки. Няма деление на отличници и двойкари. Имат индивидуален подход към всяко едно дете. За това са и резултатите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Гледах един американец разправя в TED, който отива във Финландия на някакъв семинар относно образованието. И пита финландските си колеги: "What are you doing with drop-outs, what measures do you take to prevent that?".Финландеца му отговаря: "We don't have drop outs."Смяяяятай.... или както се казва "caaaaculate". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Интересна и полезна информация. Финландците не са абсолютните новатори в промяната на образователна система. Отдавна има експерименти и опити в тази посока. Важното е казано в едно изречение в цитираната статия. При този огромен информационен океан в който плуват децата чрез технологиите, вече имат по-различни потребности. Никой не говори, че трябва да останат неграмотни и асоциални. Просто ролята на учителя става по-различна. Роля на педагог и насочващ фактор при избор от децата на една или друга посока на познанието. Паралела с изминали години е ясен. Едва ли децата от 80-те 4-5 годишни биха работили спокойно с техниката с която боравят връстниците им днес и да имат достъп до такава глобална информация.Това за БГ първо трябва да бъде осъзнато/труден и бавен процес/ и после адаптирано и приложено на практика/невъзможен процес/..А по отношение на #1, от това зависи какви бъдещи хора и специалисти ще станат децата в Територията БГ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Дали ще ги стигнем ФинЛандците .... Ще ги задминем, КоГа !? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Дали ще проработи или не - ще разберат..., важното е че финландците не следват стадото а сами си създават нови системи и имат резултати. А ние вместо иновации и нови идеи само копираме без грам мисъл. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Колко важна инвестиционна новина! Сега ще си купя акции на Нокия ( ааа ...ъъъъ кое?) отговор Сигнализирай за неуместен коментар