Спортни часовници с GPS и пристягащите клинове са сред нещата, които заможните китайци „трябва да имат“, благодарение на което дават тласък на многомилиардната индустрия за спортни стоки в момент, в който китайският елит свива разходите си за по-традиционни луксозни марки, пише Ройтерс.
Оборудването за екстремни спортове и скъпите спортни екипи са на мода, отчасти благодарение на факта, че спортовете са насърчавани повече във връзка със Зимните олимпийски игри в Пекин през 2022 г. Освен това миналата година най-богатият китайски магнат се сдоби с марката Ironman.
Прогнозите сочат, че пазарът ще расте на фона на факта, че беше сложен край на политиката за едно дете след 36 години, а компании като листнатата в САЩ Under Armour и канадската Lululemon Athletica се редят на опашката на фирмите, които искат да спечелят от всичко това.
По думите на Колин Грант, главен изпълнителен директор на базираната в Хонконг Pure Group, пазарът на продукти, свързани със здравословния начин на живот, е огромен и дава нови възможности на Китай. Pure Group управлява салони за тренировки, места за йога, но се занимава и с търговия на дребно. Според него луксозните стоки на този пазар са „светъл лъч за индустрията“.
Китай ще бъде домакин на първите събития на Ironman тази година, след като милиардерът Уан Дзиенлин придоби World Triathlon Corp за 650 млн. долара.
Като част от кампанията си за насърчаване на здравословния начин на живот като цяло, правителството твърди, че до 2025 г. повече от 900 000 стадиона и салона ще бъдат изградени в рамките на страната.
За Under Armour и Lululemon Athletica, две западни компании, които са активни в Китай и в момента, азиатската страна предлага възможност за растеж извън наситени пазари като САЩ и Европа.
Under Armour, която е вторият най-голям производител на спортни стоки в САЩ, очаква продажбите ѝ в Китай да растат с 25% годишно до 2018 г. Същевременно базираната във Ванкувър Lululemon, която продава екипировка за йога, твърди, че нейният първи магазин в Хонконг е напът да генерира 8 млн. долара от продажби през тази година.
Но те срещат силна конкуренция от китайски компании като ANTA, Xtep и 361 Degrees, чиито акции се потопиха с между 34 и 56% миналата година.
Тези фирми, както и традиционни титани в луксозната индустрия като италианската Prada, която загуби 45% от стойността на своите книжа на борсата в Хонконг миналата година вследствие от силната антикорупционна кампания на правителството, карат китайския елит да промени своите навици.
Част от парите, които заможните хора в азиатската страна преди харчеха за френски вина и италиански кожи, сега отиват за скъпи маратонки и висок клас устройства за измерване на физическите показатели.
Пазарът на спортни стоки в Китай ще надмине този на луксозни стоки до 2020 г., твърди Euromonitor, като всяка година ще расте с двуцифрен процент, достигайки 280,8 млрдл. юана (43,1 млрд. долара) през 2020 г. За сравнение - пазарът на луксозни стоки ще нарастват с едноцифрен процент до 192,4 млрд. юана през същия период. От своя страна европейският пазар на спортни стоки ще е на стойност 64 млрд. долара до 2020 г.
Спортният сектор носи 0,67% от китайския брутен вътрешен продукт при 2,2% за ЕС и 3,5% в САЩ, сочат данни на Oriental Patron Research.