Американската корпорация General Electric Co. ще продаде подразделението си за домакински уреди за 5,4 милиарда долара на китайски производител Haier Group, която се стреми да разшири достъпа на своите продукти по целия свят, съобщава The Wall Street Journal.
GE и Haier анонсираха сделката петък, пояснявайки, че компаниите ще си сътрудничат в световен мащаб, за да разширят своя пазарен дял в областта на здравеопазването, разширеното производство и промишлените сектори.
Сделката ще помогне на Haier да продава в чужбина своите хладилници, перални машини и други уреди, които вече са популярни в Китай, след като в продължение на години се бореше да спечели по-силна опора в САЩ и на други места. Haier заяви, че има право да използва марката GE за уредите си в продължение на 40 години.
Централата на GE Appliances ще остане в Луисвил, а трансакцията оценява придобитата компания на десетократната сума на печалбата преди данъци и такси (EBITDA) за последните 12 месеца.
Придобиването позволява също така на GE да се фокусира върху своя промишлен бизнес – производството на реактивни двигатели и турбини, вместо да губи концентрацията си с бизнеса с перални машини и дори финансови услуги.
„Haier има добра репутация по отношение на придобиванията, които осъществява, и на управлението на марки", заяви председателят и главен изпълнителен директор на GE Джеф Имелт в съобщение за пресата. „Haier има силен фокус върху ръста си в САЩ, изграждането на своето производствено присъствие тук, както и върху продължителните инвестиции в бизнеса".
Консорциум от инвеститори, включително China National Chemical Corp., сключи в неделя сделка за покупката на германската KraussMaffei Group за 925 милиона евро (1 млрд. долара), което е едно от най-големите китайски придобивания на германска фирма. Два дни по-късно китайският конгломерат Dalian Wanda Group Co. купи филмовото студио Legendary Entertainment за 3,5 милиарда долара в брой, което е най-голямата китайска инвестиция в Холивуд към днешна дата.
GE търсеше купувач за своя вече 100-годишен бизнес с уреди, откакто през декември пропадна продажбата на шведския Electrolux AB за 3,3 милиарда долара. Американското Министерство на правосъдието предяви иск за блокиране на тази сделка, заявявайки, че сливането на двете компании ще навреди на конкуренцията в сектора. За Haier е малко вероятно да се изправи пред същите антитръстови препятствия като Electrolux заради слабото си присъствие в САЩ.
В търсенето на нов купувач ръководителите на GE са искали да получат „по-добра сделка", отколкото тази от Electrolux, твърди източник, запознат с въпроса. GE също така ще получи 175 милиона долара глоба от Electrolux заради провалената сделка. Производителят на китайски уреди е бил в наддаването други чуждестранни корпоративни участници в търга за базираната в Луисвил американска компания.
В продължение на години Haier се бори със сериозна конкуренция в САЩ. Макар да нарича себе си „най-големият производител на уреди по отношение на единичните продажби“, Haier е известна в САЩ най-вече с нишовите си продукти, като например компактните хладилници и климатици за вграждане към прозорците.
Частната китайска фирма също така разшири своята гама от продукти и партньори на дребно в САЩ през август миналата година, като заяви, че ще инвестира 72 милиона долара, за да разшири 15-годишния си завод за хладилници в град Камдън, Южна Каролина.
Сделката за GE обаче ще помогне на китайската компания да надмине Electrolux и други конкуренти на пазара за бяла техника в САЩ, лидер на който в момента е Whirlpool.
Приходите от продажбите на поделението GE Appliances and Lighting, от които на уредите се пада лъвският пай, възлизат на 8,4 млрд. долара през 2014 г.