Американските авиокомпании се наслаждават на възможността да могат да изплатят предсрочно дълговете си или да възнаградят акционерите си с обратно изкупуване на акции, ако цените на горивата останат ниски тази година, пише The Wall Street Journal.
“Съществува сценарий, но трябва да почакаме няколко месеца, за да видим какво се случва, дали авиокомпаниите ще могат да генерират повече пари, отколкото са очаквали, когато правеха разчетите си не толкова отдавна“, заяви ковчежникът на United Continental Holding Гери Ледърман в Дъблин. Авиокомпанията ще публикува целогодишния си отчет на 22 януари.
Превозвачите от Северна Америка очакват да имат 13,2 млрд. долара обща печалба тази година спрямо прогнозите за 11,9 млрд. долара през 2014 г. Това показва последната прогноза на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Печалбата може да е дори по-висока, тъй като спотовите цени на петрола остават значително под средните, които IATA е използвала за прогнозата си през декември.
„Потенциално ние можем да спечелим много“, заяви ковчежникът на American Airlines Том Веир. Компанията очаква да няма забавяне при усвояването на ползите от ниските цени на горивата. American Airlines ще публикуват доклада за приходите от последното тримесечие на 27 януари.
Спадът в цените на горивата „би трябвало, при равни други условия, да предостави по-здравословен приток на оперативни средства“, допълва Веир. „2015 г. изглежда като сравнително обещаваща година по отношение на поевтиняване на горивата и възможното оставане на същата стойност или повишаване на приходите“, смята той.
Как ще бъдат използвани тези пари? „Бих си представил някакъв вид баланс“, заяви Веир. Миналата година авиокомпанията имаше изключителен принос към частния пенсионен план на работещите в нея и намали значително дълга си, заяви той на годишния форум за икономика на авиолиниите в Дъблин Airline Economics.
Изплащането на дълговете може да бъде цел и на Ладерман от United Continental. Той заяви, че инвеститорите може също да бъдат възнаградени с обратно изкупуване на акции.
„Ние смятаме, че американските авиокомпании трябва да продължат пътя си на връщане на пари в акционерите“, заяви във вторник Хелан Бакър от Cowen Securities. Превозвачите трябва да избегнат намаляване на цените на билетите при евтиното гориво, докато търсенето на пътувания остава стабилно, допълни тя.
Американските авиокомпании също така трябва да се възползват от подобреното си финансово състояние, за да осигурят по-атрактивни финансови условия за доставки на нови самолети в следващите месеци.