Губещата германска верига универсални магазини Karstadt Warenhaus GmbH бе придобита от австрийския инвеститор в имоти Рене Бенко за символична цена в сделка, насочена към даване на „ново начало” за веригата, предава Bloomberg.
Компанията на Бенко Signa Retail GmbH ще купи магазините и останалата част от бизнеса, който включва знаменития берлински универсален магазин Kaufhaus des Westens, от милиардера Николас Бергрюн за 1 евро, се посочва в изявление на компанията от днес.
Базираната в Есен Karstadt изпитва задълбочаващи се проблеми с трупащи се загуби, непривлекателност на магазините, а към това се добавя и изненадващата оставка на изпълнителния директор Ева-Лота Зьостед, която изкара едва пет месеца начело на компанията.
Signa заявява, че ще стартира „стратегия за обновление” на веригата.
Сделката, която се очаква да бъде финализирана през следващата седмица, позволява на базираната във Виена Signa да поеме контрола върху 83-те магазина на Karstadt и да купи онези 24,9% от Karstadt Premium Group и Karstadt Sports, които все още не притежава. От миналата есен австриецът държи останалите 75% от бизнеса с опция да придобие и класическите магазини на веригата.
Освен 83-те магазина, в сделката се включват и 28 магазина за спортни стоки и три луксозни магазина - KaDeWe в Берлин, Oberpollinger в Мюнхен и Alsterhaus в Хамбург.
37-годишният Бенко вече е един от най-големите инвеститори в имоти във Виена и е сред 50-те най-богати австрийци, след като купи редица активи, сред които две бивши банкови централи, и ги превърна в луксозни хотели и магазини. Съинвеститори в бизнеса му са израелският предприемач Бени Стайнмац и гръцкият Георгиос Економу.
„Karstadt се нуждае от яснота по отношение на бъдещата си управленска структура и устойчива стратегия за обновление”, коментира членът на борда на Signa Волфрам Кайл.
До този момент Signa е инвестирала 200 млн. евро в Karstadt.
Бергрюн, предприемач с германско и американско гражданство, който има имотни инвестиции в Ню Джърси, Сингапур, Индия и Турция, коментира, че Karstadt не е излизала на плюс, откакто я изведе от банкрута през 2010. Той я придоби тогава също за символичната цена от 1 евро след ожесточена война на наддаване, но с големи обещания към обществото, служителите, синдикатите и политиците.
Той искаше да накара култовата марка Karstadt отново да заблести със старата си слава, обяви по това време Бергрюн. Всъщност никога не е инвестирал нужните пари за препозициониране и за така необходимите инвестиции в магазините. Точно обратното – получил е плащания за милиони евро за правото за използване на имената Karstadt. Когато шведката Ева-Лота Зьостед изненадващо хвърли оставката си начело на Karstadt, тя оправда хода си с факта, че не е получила обещаната в началото подкрепа на собственика. Тази откровена критика бе шамар в лицето за Бергрюн, пише от своя страна германският Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Някои анализатори изпитват съмнения дали Бенко може да обърне тренда в катастрофалния бизнес на Karstadt. Изпитващата затруднения верига с универсални магазини е изправена пред сериозни съкращения. Вече предприети мерки за строги икономии трябва да бъдат продължени и засилени в централата, както и в логистичните и търговските обекти, заяви наскоро главният финансов директор Мигел Мюленбах.