Години наред Toyota полага сериозни усилия, за да лансира хибридните си автомобили на пазара в Европа и внимателно избягва преките сблъсъци на дизелови модели с лидерите (Volkswagen например), но най-после тази стратегия дава резултати.
В първата пълна година след избухването на глобалния скандал „Дизелгейт”, Toyota регистрира 40% увеличение на продажбите на бензин-електрически возила в Европа. До края на десетилетието се очаква хибридите да са половината от колите, които японският гигант продава в региона.
Поне такава е прогнозата на Карл Шлихт, изпълнителен вицепрезидент на Toyota Европа. В интерес на истината, достигането до по-сериозни успехи отне време заради липсата на подходящи модели. Идеалният пример за това е първото поколение на Prius. В Щатите търсенето за хибрида беше впечатляващо, но в Европа купувачите сякаш не забелязваха иновативния модел. След това обаче хибридните модели се увеличиха, Toyota продължи да не ги противопоставя пряко на дизелите, а след избухването на „Дизелгейт” дойде време за голямата печалба.
Но Toyota все още е от малките играчи на европейския пазар. За първите 11 месеца на 2016 година пазарният дял на японският гигант на Стария континент е 4,3 процента. На Volkswagen е 24,1 процента. Но сега VW, както и другите видни производители на дизели – BMW, Daimler и FIAT Chrysler, упорито се насочват към електрическите модели. Японците и Renault вече са поели в тази посока.
Говорителят на VW Ерик Фелбер отказа да коментира нарастването на продажбите на хибриди за сметка на дизеловите автомобили в Европа. Според анализа на UBS до 2025 година дизеловите двигатели ще са почти изчезнали, като на мястото им ще дойдат хибриди и електромобили. Атина, Мадрид, Мексико Сити и Париж пък обявиха, че планират да забранят достъпа на дизели до 2025 година, за да опазят въздуха в градовете по-чист.
„Дизелът вече напуска автомобилния свят, това е началото на края", заяви Александер Никс пред Automotive News. "От 1980 година съм дилър на Toyota и мога да прогнозирам това на базата на опита, който съм натрупал. След като бяха въведени първите ограничения на вредните емисии, посоката стана ясна. Оттук нататък дизелите ще стават все по-скъпи и ще губят смисъл. Сега ставаме свидетели точно на това.”
Според Шлихт, когато хибридите достигнат 50% или 60% от всички продажби на Toyota в Европа, това ще означава 400 000 или 500 000 коли на година. За 2016 г., от януари до края на ноември, процентът на хибридите в общия микс на продажбите е около 32%.