IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Съдбата на завода в Съндърланд предизвиква колосален скандал на Острова

Британското правителство продължава да крие договорката с Nissan

16:04 | 01.11.16 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	В годините след кризата заводът в Съндърланд произвеждаше повече автомобили, отколкото в цяла Италия. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

В годините след кризата заводът в Съндърланд произвеждаше повече автомобили, отколкото в цяла Италия. Снимка: Ройтерс

Британското правителство отказва да разкрие какви обещания е поело пред Nissan, за да убеди японския производител да запази капацитета на завода си в Съндърланд. Депутати от опозиционната Лейбъристка партия настояха бизнес секретарят Грег Кларк да публикува писмото, което е изпратил до шефа на Nissan Карлос Гон, но той не пожела.

„Когато компании от различни сектори споделят с мен инвестиционните си планове, могат да бъдат сигурни, че информацията няма да бъде разкрита на техните конкуренти", измъкна се Кларк. 

Опозиционните депутати обаче възразиха, че ако Кларк е обещал отстъпки и помощ за Nissan, би трябвало да предложи същите и на останалите компании от автомобилния сектор. Както и на други важни индустриални отрасли като самолетостроенето, фармацевтичната индустрия и сферата на финансовите услуги.

Седмица по-рано Nissan оповести, че засега ще запази производството на Qashqai в Съндърланд в резултат на "получените уверения" от Лондон - новина, която правителството представи като първия си голям успех по пътя към Brexit. По-късно обаче от японската компания уточниха, че запазването на производството на Острова е категорично обвързано със запазването на безмитния достъп до европейските пазари (за които са предназначени 60% от продукцията).

Проблемът е, че европейските партньори са категорично против Великобритания да запази достъпа си до общия пазар, ако зачеркне свободното движение на хора - фундаментално право за ЕС. А именно то и свързаната с него миграция от Източна Европа бе главната причина британците да гласуват за Brexit.

Съдбата на фабриката в Съндърланд се оказа ключов  въпрос при очертаването на границите на предстоящия Brexit. Заводът в Северна Англия е един от най-големите в Европа, с годишен капацитет 550 000 автомобила, и от него идват 9% от доходите на цялата област. Въпреки това обаче мнозинството от жителите на Съндърланд гласуваха в полза на излизане от Европейския съюз.

„Ако погледнете, повечето промишлени градове във Великобритания гласуваха за излизане", обяснява Тревър Ман в интервю за "Колела" по Bulgaria ON AIR. Ман е главен директор на Nissan по изпълнението - и на практика човекът, който управлява японската компания от името на Карлос Гон. "Съндърланд не бе по-различен от Ковънтри, от Бирмингам, от Кардиф... Не мисля, че зад това се крие някаква друга специфика освен факта, че по-възрастното население гласува за Брексит и най-вече срещу имиграцията, която, знаете, бе главната тема".

Инвестицията на Nissan в Съндърланд възлиза на почти 4 млрд. евро и е разбираемо, че компанията не иска да я загърбва. "Нашите заводи, в сравнение с конкуренцията, работят почти на предела на капацитета си. Тоест ние имаме необходимите обеми, за да компенсираме относително по-скъпата работна ръка във Великобритания", казва Тревър Ман. Но ако към по-скъпия труд и с 15% по-скъпото електричество на Острова се прибавят и 10% входни мита за ЕС, автомобилите на компанията ще престанат да бъдат конкурентни.

Още подобни новини четете в Automedia.bg.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:14 | 14.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

5
rate up comment 6 rate down comment 0
khao
преди 8 години
да, нуждата от федерация никога не е била по голяма ... дано се случи скоро
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 14 rate down comment 0
Ironhorse
преди 8 години
Хахахаха,за пореден път се вижда, че британците са гласували с г***зовете си, слушайки Фараж и онзи турски потомък Борис Джонсън....ЕС като идея няма алтернатива, като сегашна организация се нуждае от основна промяна, но не и от разпад.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 13 rate down comment 1
ratten
преди 8 години
да, тук постоянно заплатите са ниски ))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 18 rate down comment 0
kony
преди 8 години
Има и друго решение- Nissan елате в България!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 6
khao
преди 8 години
има решение ... да намалите драстично заплатите на бачкаторите, хехехехе :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още