Ако се присъждаше приз за корпоративен скандал на годината, то за 2015 година той безспорно би отишъл при Volkswagen, пише БТА. Най-големият европейски автомобилопроизводител, номер две по продажби за 2014 година в света, бе разобличен, че е манипулирал данните от провежданите тестове за отделяни вредни газове при дизеловите си автомобили в САЩ.
Скандалът породи съмнения за морала в автомобилната индустрия като цяло, а също така хвърли сянка на съмнение върху перспективите на германската икономика. Сметките за щетите за Volkswagen и отговорността за измамата все още не се приключили. Случилото се обаче дава тласък на нови идеи и поведение в автомобилната индустрия.
"Дизелгейт" избухна през септември на автомобилното изложение във Франкфурт. Тогава Агенция за защита на околната среда (EPA) на САЩ разкри, че дизелови автомобили Volkswagen и Audi, продавани между 2009 и 2015 година, са отделяли до 40 пъти повече от допустимото азотен оксид, който се превръща в отровния азотен диоксид при реакция с кислорода в атмосферата.
Регулаторният орган обясни, че колите са били оборудвани със софтуер, способен да различи кога автомобилът е в тестови условия и променяйки поведението му, е занижавал реалните показатели за отделяния азотен оксид до определените стандарти, само докато се провежда тестът.
Volkswagen призна, че около 11 милиона автомобила по света са оборудвани със софтуера. Сред тях 5 милиона леки автомобила Volkswagen, 2,1 милиона от марката Audi и 1,2 милиона с емблемата на Skoda. Географски разпределението е следното: 8,5 милиона коли в Европа, от които 2,4 милиона в Германия, САЩ - около 500 000, 324 000 дизелови автомобила в Индия, в Австралия - около 100 000, в Южна Корея - около 120 000 автомобила.
Броят на засегнатите автомобили в България е общо 5700 - 3500 леки коли на Volkswagen, 900 бройки лекотоварни автомобили от същата марка, както и 1300 машини от марката Audi. Всички те са оборудвани с дизеловия двигател EA 189.
Първоначално скандалът бе съсредоточен главно върху по-масовите автомобили с малки двигатели - 2,0 литра, 1,6 литра и 1,2 литра. След това обаче американските регулаторни органи обвиниха Volkswagen, че е манипулирал емисиите на най-малко 10 000 автомобила Audi, Porsche и спортните високопроходими автомобили с марката Volkswagen с 3,0-литрови дизелови двигатели Ве 6 (V6). В началото Volkswagen отрече, но по-късно призна, че 85 000 автомобила са засегнати от това "разклонение" на "Дизелгейт".
През ноември компанията, която се бори с най-сериозната криза в 78-годишната си история, съобщи за второ нарушение на екологичните норми. При вътрешна проверка са били открити несъответствия между обявените по документи и реалните емисиите въглероден диоксид и разхода на гориво при 800 000 коли в Европа. Тази месец обаче Volkswagen коригира значително бройката, понижавайки я до 36 000.
Допълнителни разходи за десетки милиарди долари
Първоначалните оценки за разходите, свързани със скандала, за изтеглянията на автомобилите, за съдебни спорове, поправки, компенсации, възлизат на десетки милиарди долари. Само Агенцията за защита на околната среда има право да наложи глоба от 37 500 долара за всеки засегнат автомобил, като максималната стойност може да достигне 18 милиарда долара. От Южна Корея до Бразилия глобите за компанията се изливат като пороен дъжд, както и съдебните искове. Анализатори дават различни оценки за общата сума - от 20 до 40 милиарда евро.
В началото на идната година Volkswagen започва изтегляне на милиони автомобили и е заделил 6,7 милиарда евро за покриване на разходите, предизвикани от "Дизелгейт". Това се отрази на обявените през октомври финансови резултати, като компанията за първи път от 15 години отчете тримесечна загуба от 2,5 милиарда евро.
Освен това автомобилопроизводителят орязва капиталовите си разходи за първи път от 2009 година, когато избухна световната финансова криза. Главният изпълнителен директор на компанията Матиас Мюлер обяви през ноември, че за 2016 година автомобилният гигант ще сведе инвестициите си до 12 милиарда евро максимум, което е с около 1 милиард по-малко от средната сума за миналите години. Концернът предупреди, че за текущата година чистата му печалба ще бъде по-ниска спрямо 2014 година.
Дизелгейт - скандал с потенциал
Какви са последствията и поуките от измамата с вредните емисии на автомобили на германския производител Volkswagen
17:12 | 14.12.15 г.Снимка: Ройтерс
напиши коментар
-
Ефектът бумеранг: европейските правила подсилват, а не ограничават технологичните гиганти
-
Украйна посреща Коледа под масирана атака с ракети и дронове
-
Ще свикне ли някога Европа с идеята, че руски газ може и да няма?
-
Тръмп се готви да изтегли САЩ от СЗО в първия ден на своето президентство
-
Microsoft се опитва да ограничи зависимостта си от OpenAI
-
Кадър на деня за 24 декември
-
Украйна е предложила компенсации за спрения транзит на газ, които Фицо отказал
-
Старите биткойн фенове вече не са властелините на криптопазара и това носи нови рискове
-
CATL пусна нова електромобилна платформа, устойчива на челен сблъсък при висока скорост
-
САЩ и Япония обвиняват Северна Корея в кражба на криптовалута
-
Microsoft се опитва да ограничи зависимостта си от OpenAI
-
Кои са петте водещи теми в трудния път на Европа през 2025 г.?
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Компании, инвестирали милиарди в придобивания, сега продават за жълти стотинки
-
Унгария договори дерогация и ще получава руски газ през българската "тръба на дружбата"
-
"Технологичен дуел": дронове с картечници атакуваха руски позиции в Харковска област
-
Автомобилният двигател на германската икономика остана без гориво
-
Украйна е предложила компенсации за спрения транзит на газ, които Фицо отказал
-
Volkswagen се приближава към сделка, която ще предотврати закриването на заводи
-
"Коледно чудо": След 70 часа преговори ръководството на VW се разбра със синдикатите
-
Русия започва да разчита все повече на севернокорейската военна индустрия
-
Британци подаряват жилищата си в опит да избегнат по-високите данъци
-
Русия изпрати 4 ракети "Кинжал" по енергийни обекти в Украйна, всички премнаха през ПВО
-
Revolut е изправена пред ново дело, след като измамници откраднаха 700 хил. евро
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Германски пенсионери намират евтино убежище в недружелюбната към мигранти Унгария на Орбан
-
Дрон атакува областта, откъдето беше изстреляна ракетата "Орешник"
-
Русия неволно даде насоки какви са загубите ѝ в Украйна
-
Жилищният пазар в България вече проявява склонност да надценява имотите
-
В Украйна чакат удар с "Орешник", трета нощ липсват руски ракети и дронове
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Коледното настроение осигури възходящ тласък за щатските борсови индекси
-
Борсата във Хонконг отчете значителен ръст в броя на листванията през 2024 г.
-
Големи американски банки и бизнес групи съдят Фед заради годишните стрес тестове
-
Старите биткойн фенове вече не са властелините на криптопазара и това носи нови рискове
-
2024 г.: Финанси по време на политическа криза
-
Най-натоварената година на сливания и придобивания от 2020 г. подкрепи акциите на европейските банки