Швейцарската група за луксозни стоки Cie. Financière Richemont обяви в петък ръст на годишната печалба, който отчасти се дължи на по-благоприятни валутни ефекти. Компанията обаче заяви, че продажбите отчитат спад през април и предупреди, че може би предстоят трудни условия през следващите месеци, съобщава Wall Street Journal.
“В краткосрочен план се съмняваме, че се очаква някакво значително подобрение на търговската среда“, поясни компанията.
Richemont заяви, че нетната печалба за годината до 31 март е нараснала до 2,23 млрд. евро от 1,33 млрд. евро през миналата година. Ръстът се дължи отчасти на липсата на загуби, свързани със силния швейцарски франк.
„Продажбите са добри, но перспективите от април и последните резултати на колегите ми подсказват допълнително влошаване на средата за луксозни стоки“, казват анализатори от Baader Helvea Equity Research. “Доходността очевидно бе под очакванията и ще задейства нов кръг от понижения на оценките“.
Приходите от продажбите на базирания в Женева производител на бижутата Cartier и на часовници, включително IWS, Piaget и Jaeger-LeCoultre, са нараснали с 6% до 11,08 млрд. евро, отчасти благодарение на по-благоприятни валутни ефекти. Без валутните движения продажбите отчитат спад от 1%.
Швейцарските компании за часовници и други зависими от износа бизнеси изпитват трудности през последните години заради силния швейцарски франк. Волатилните обменни курсове са предизвикателство за Richemont, тъй като компанията поддържа счетоводството си в евро – валута, чиято стойност спадна рязко от началото на 2015 г. спрямо франка. По-голямата част от разходите на компанията обаче са деноминирани в швейцарски франк, който поскъпна, след като швейцарската централната банка сложи край на фиксирането му през януари 2015 г.
В допълнение на това слабостта на икономиката в Хонконг и на туризма в Европа също натежават върху продажбите на луксозни часовници.
В Европа „потоците от туристи са значително по-слаби през втората половина на годината“, казва компанията.
По отношение на развитията в Азия Richemont сподели: „Хонконг и Макау отчитат значително по-ниски продажби през годината, което се отразява най-силно на часовниците и каналите за търговия на едно. Тези спадове обаче са отчасти компенсирани чрез растеж на други важни пазари, включително континентален Китай“.
Компанията заяви, че продажбите през април са спаднали с 15% при постоянни обменни курсове спрямо миналата година. „Всички региони отчитат спад на продажбите“, допълни Richemont.