Благодарение на своите сделки за почти 90 млрд. долара през последното десетилетие, включително придобиването на производителя на Budweiser през 2008 г., Anheuser-Busch InBev (ABI) е компанията за производство на напитки, която не може да се сравни с никоя друга в света.
Все повече се говори, че следващият ход на концерна свързан с втория най-голям пивовар в света – SABMiller. Компания с размерите и амбициите на AB InBev обаче има и други възможности за придобивания, включително PepsiCo. Inc., пише Bloomberg.
AB InBev и нейните съветници отдавна проучват опциите за придобиване на компанията за производство на газирани напитки и снаксове, твърдят източници, запознати със случая. Въпреки това до момента не са проведени никакви преговори между двете компании и няма подобна сделка.
AB InBev може би мисли отвъд пазара на бира, посочва компанията за проучвания Albert Fried & Co. Това може да постави фирми като Monster Beverage Corp., Keurig Green Mountains и други, които са извън пазара на бира, в обсега на AB InBev. Едно е сигурно – най-големият пивовар в света няма да остане с празни ръце.
Културата на AB InBev “наистина се основава на сключването на големи сделки, на правенето на големи стъпки напред“, твърди Ричард Уитаджен, анализатор в Kepler Cheuvreux. По думите му в момента само се спекулира с това какъв ще бъде следващият ход на компанията, но според него е сигурно, че ще последва голяма стъпка.
Представителите на AB InBev, PepsiCo и SABMiller отказват да коментират спекулациите. Тези на Corona, Monster Beverage и Keurig не са открити за коментар.
Придобиването на SABMiller би било „скучно“, смята Сачин Шах, стратег в Albert Fried. По думите му регулаторите вероятно няма да одобрят подобна инвестиция.
Същевременно AB InBev и PepsiCo се познават добре, коментира източник, запознат с въпроса, позовавайки се на споразумение между двете компании, свързано с бутилирането в Латинска Америка. Всяка сделка между тях може да се окаже добра.
Една от причините за подобно поглъщане могат да са потенциалната цена и приходите от продажбите на бира и безалкохолни напитки през една и съща система за дистрибуция.
Поглъщането на PepsiCo може да помогне на AB InBev да се сдобие с по-големи приходи, отколкото, ако сключи сделка за придобиването на SABMiller, твърди Уитаджен.
Сделка с Coca-Cola или PepsiCo ще бъде голям залог за индустрията с газирани напитки, която е изправена пред достатъчно предизвикателства в момента. Придобиването на по-малък играч на пазара, като Dr Pepper Snapple Group Inc., ще бъде доста по-малък риск за компанията, твърди Шах.
Въпреки че придобиването на Heineken NV би добавило още една силна марка в портфолиото на AB InBev, фамилията, основател на Heineken, няма да е склонна да я продаде, след като отказа офертата на SABMiller и заяви, че иска да запази пивоварната независима.
Брандът Guinness на Diageo представлява друга възможност за AB InBev за разширяване на бизнеса на африканския пазар на бира, където в момента има малко присъствие. От друга страна тази сделка може да се окаже прекалено малка, за да повлияе значително на печалбата на AB InBev.
Това означава, че на преден план излиза SAB Miller. Андрю Холанд от Societe Generale SA твърди, че тя може да се окаже най-привлекателната мишена за компанията, като се имат предвид размерите ѝ и позициите ѝ в Африка. Други експерти твърдят, че подобна сделка може да струва твърде много и да не е в интерес на акционерите.