Добри новини за пивоварна индустрия на Европа. Две от най-големите компании за бира в света Heineken и Carslberg прогнозират сериозен ръст на печалбата през настоящата година въпреки трудностите, пред които са изправени.
Heineken, третата най-голяма пивоварна компания в света, отчете ръст от 16% на печалбата си за 2015 г. и прогнозира още по-голямо повишение през тази година на фона на нарастващото търсене на марките ѝ в САЩ, съобщава Bloomberg.
Продажбите и печалбата ще нараснат през 2016 г. въпреки „все по-предизвикателната външна среда“, заяви базираната в Амстердам компания. Маржът на оперативната печалба ще се разшири в съответствие със средносрочната цел на Heineken от ръст от 40 базисни пункта, съобщи пивоварът.
Печалбата преди някои ефекти се е увеличила с 16% до 2,05 млрд. евро през 2015 г., което съвпада със средните прогнози на анализаторите, анкетирани от Bloomberg.
Продажбите на бира в страни производителки на петрол, като Русия и Нигерия, са под натиск заради спада с около 40% на цената на петрола от февруари 2015 г. насам. По-малките пивовари също печелят пазарен дял за сметка на по-големите производители в Европа и САЩ, поради което Heineken придоби дял в базираната в Калифорния Lagunitas Brewing през септември.
Carslberg пък, четвъртата най-голяма пивоварна компания в света, също ще отчете ръст на печалбата през тази година, подкрепен от разрастващите се пазари в Азия.
Оперативната печалба ще се увеличи с едноцифрен процент на органична база, заяви базираният в Копенхаген производител на марката Tuborg в сряда.
Печалбата преди лихвите, данъците и единичните ефекти за четвъртото тримесечие на Carslberg надмина очакванията на анализаторите въпреки спада си от 21% до 1,41 млрд. крони (210 млн. долара). Средната оценка на анализаторите, анкетирани от Bloomberg, бе за 1,22 млрд. крони.
Carlsberg съкращава работни места и затваря пивоварни след години на намаляваща печалба в резултат на свиващия се пазар в Русия. Сътресенията в Украйна и сривът на рублата нанесоха вреди на потребителското доверие в страната, в която Carlsberg е най-големият производител на бира заради притежаваната от него Baltika Breweries. Компанията заяви, че ще представи нова стратегия за растеж пред инвеститорите на 16 март.
И Heineken, и Carlsberg се подготвят за още по-сериозна конкуренция, след като пазарният лидер Anheuser-Busch InBev NV договори придобиването на конкурента си SABMiller миналата година за над 104 млрд. долара. Очаква се сделката, която е най-голяма в индустрията, да приключи през втората половина на 2016 г.