Магически проценти на растеж донесе магьосникът Хари Потър на британския издател Bloomsbury: През 2007 г., когато излезе седмата и последна книга "Хари Потър и даровете на смъртта", поделението за детски книги отчете ръст от 260% спрямо предходната година.
Оттогава обаче издателят има сериозен проблем: той се нуждае от нови източници на приходи и печалба, за да подмени приключенията на сирака със свръхестествени сили с нещо ново, но също толкова печелившо.
Такава подмяна сега издателството търси и в Индия. Там Bloomsbury планира да изгради дъщерна компания. „Не искаме само да разпространява книгите си в Индия, както го правим с помощта на партньори“, казва членът на Управителния съвет Ричард Чаркин пред BBC. „Искаме и да издаваме нови книги“.
Само на два километра източно от централата на Bloomsbury и в друго лондонско издателство си задават подобни въпроси. С трилогията на крими романа „Милениум“ на шведския автор Стиг Ларшон издателската компания Quercus отпразнува подобен на Bloomsbury успех.
Трилогията катапултира дотогава малкото издателство Quercus в една друга лига. Сега се търси стратегия с която да остане там и да продължи да расте. Quercus и Bloomsbury решават да форсират усилията си за експанзия в чужбина.
Индия е избрана от Bloomsbury неслучайно. В страната продажбите на английска литература бележат ръст от 12% на годишна база. Това наистина е малък ръст в сравнение с епохата на Хари Потър. Но предвид стагнацията на бизнеса с книги във Великобритания и САЩ - досега най-важни пазари за Bloomsbury - Индия става все по-привлекателна.
Вълшебният свят на Хари Потър увеличи временно десетократно продажбите на издателя: през 2007 г. те са били за 150 млн. паунда - близо 180 млн. евро. В своите най-доходоносните периоди компанията генерира 17 до 20 млн. паунда печалба преди данъци. Приходите и печалбата междувременно паднаха – през последната година оборотът възлиза на 103 млн. паунда, а печалбата преди данъци е 4,2 млн. паунда.
Печалбата си Bloomsbury инвестира в придобивания. Така едно малко лондонско издателство се превърна в международен лидер в много специални области, например при специализирана литература за филмовия бранш или за орнитолози.
Освен това Bloomsbury придоби издателства, които са специализирани в образование и възпитание. В Германия сред придобивките е Berlin Verlag. И в Индия компанията се огледа за възможни сделки, но предвид високите цени се отказва от такава, заявява Чаркин.
Quercus винаги досега залага на ръст от собствени сили. Издателството разшири само за няколко месеца тематичните си издания и междувременно продава и литература за жени, готварски книги и научна фантастика.
На челно място в бъдещия план за развитие на компанията сега е ръст в САЩ и Австралия. „Географското разширяване сега е топ приоритет за нас“, казва основателят на Quercus Марк Смит в интервю за Financial Times. „Засилихме бизнеса си в Австралия, а в САЩ тепърва ще разширяваме присъствието си“.
Благодарение на криминалната трилогия на Ларшон, приходите на Quercus скачат тройно – от почти 11 млн. паунда през 2008 г. на 31,8 млн. паунда през 2010 г. Печалбата преди данъци скача на 7,9 млн. паунда, а през 2008 г. издателството е отчело загуба.
Но през настоящата финансова година резултатите ще спаднат. Предвид на експанзията обаче Quercus е в състояние да изравни спада след една година, пишат анализатори от брокерската къща Edison.
В годините след Хари Потър Bloomsbury отчита постоянни ръстове и спадове на приходи и печалба. Сега обаче ясно доловим е стабилен тренд нагоре, твърдят анализаторите от Peel Hunt. За настоящата фискална година, която приключва в края на февруари, те очакват печалба преди данъци в размер на 9 млн. паунда.