Виртуалната реалност създава нови професии, коментираха участници в дебат на Клуб Investor.bg – Disruptive Technologies. Всяка компания може да се възползва от виртуалната реалност, но засега най-активни са компаниите от недвижимите имоти и туризма, каза Георги Стоянов, съосновател и управител на VR Express.
С виртуална реалност може да се разказват истории, които потапят потребителя, каза той. Според него новото изживяване може да се нагоди за всяка маркетингова цел.
Вече виждаме нови професии – заснемането на 360-градусово видео е съвсем различен процес от досегашното заснемане. Затова се налага да се специализира в работата по такъв тип съдържание, заяви Стоянов.
„Самото преживяване за зрителя е различно, а граматиката на разказване се оформя в момента. Хардуерът тепърва достига до хората“, заяви Момчил Алексиев от VR Express. Той разясни, че някои неща, които познаваме от театъра и киното, работят в новата среда, но класическият монтаж и класическата актьорска игра – не.
Александър Балкански, главен оперативен директор в Allterco Group, разказа за подготовката на играта Treasure Hunt, която ще позволява на хората да обикалят из града по подадени задачи и да откриват и виждат специални обекти само чрез телефона си.
„Добавената реалност е нещо ново за нас. За нея не е необходимо скъпо оборудване, достатъчно е да имаш смартфон, на който да качиш приложение. От шест месеца експериментираме с тези нови технологии“, каза той.
Въпросът според него е да се намерят всички индустрии, на които да бъде разяснено как могат да използват добавената реалност в своя бизнес.
Участниците в дискусията дадоха конкретни примери за приложението на виртуалната и добавената реалност.
Георги Стоянов посочи запис на операция през 2016 г. във Великобритания на 360 градуса, която след това се използва като образователен инструмент. Той разказа и за експеримент на "Дюк Юнивърсити", при който осем инвалиди са възстановили частично движението на краката след комбинация на лечението с аватар във виртуална реалност.
Радосвета Калчева, старши мениджър в отдел Корпоративни продажби на VIVACOM, посочи, че телекомът има собствен хъб за висококачествени Android приложения.
Експертът даде примери с конкретни приложения – например интерактивно обучение за детските градини и училищата, платформа за подпомагане на ученето по математика и информатика, проекти за представяне на общините, включително на туристическите им обекти.
Тя разказа и за разработено приложение за онкологичната болница в София, което позволява на специалистите от образната диагностика да ползват през таблетите си във всеки един момент снимки с висока резолюция.
Александър Балкански смята, че използването на добавената реалност може да повиши интереса на децата към ученето.
Дигитализирането на образованието ще разреши някои проблеми, но при професиите, които изискват умения в реалния свят, там виртуалната реалност предлага сериозни решения. С различни симулации може да се симулира всеки процес, заяви Георги Стоянов.
Генерален партньор на Клуб Investor.bg Disruptive Technologies e Vivacom. Събитието се провежда с подкрепата на iuvo Group, Allterco и Ontotext, част от Sirma Group. Институционални партньори: Индустриален Холдинг България, ЕЛАНА Финансов Холдинг, Medical Dent, Green Life, БАИТ и БСК.