IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китайски инвеститори очакват следващия бум: Uber за велосипеди

В азиатската страна се появяват нови приложения за справяне с натоварения трафик, които привличат все повече хора

14:48 | 24.10.16 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Китайските технологични гиганти инвестират стотици милиони долари в нещо, което вярват, че ще се превърне в следващата голяма интернет мания в страната - “Uber за велосипеди”, предава Ройтерс.

Колелото е символ на китайските градове още преди бума на колите, огромния трафик и смога, а сега изглежда прави своето завръщане. Стартъпи, предлагащи приложения за смартфони, с GPS системи и сканиращи се кодове, предлагат споделяне на велосипеди на ниски цени на хората, които искат да се справят с трафика по най-задръстените улици на Китай.

Желанието да се инвестира в приложения за споделени велосипеди в Китай достигна своя връх с придобиването на китайското звено на Uber от Digi Chuxing през август, което доведе до създаването на гигант на стойност 35 млрд. долара. Така в последния месец шанхайската MoBike и пекинската ofo успяха да наберат огромно финансиране от инвеститори, които търсят следващия китайски технологичен еднорог.

MoBike, която е подкрепена от интернет гиганта Tencent Holdings, този месец завърши кръг на финансиране за 100 млн. долара, коментират двама източници на Ройтерс. Ofo пък е набрала 130 млн. долара този месец от инвеститори, сред които са Didi, производителката на смартфони Xiaomi и американският хедж фонд Coatue.

“Не очаквахме да има толкова много инвеститори и не очакваме, че тази област ще се окаже толкова популярна”, коментира единият от съоснователите на ofo Джан Съдин. Той е един от петимата пекински студенти, които стартират фирмата през 2015 г. В момента услугата им таксува по 1 юан (0,15 долара) на час за наем на велосипед.

MoBike, също основана орез 2015 г., и ofo твърдят, че няколко хиляди жители на китайските градове използват услугите им всеки ден, въпреки че анализаторите смятат, че и двете все още не генерират пеачлба. Самите фирми не разкриват подробности за своите финансови резултати.

Всяка твърди, че е първата по рода си в света, което повдига въпрос пред компаниите и техните инвеститори дали моделът може да бъде копиран и в други страни.

Същевременно специално направени “умни велосипеди” излизат на преден план в страната, за която се твърди, че има около 400 млн. велосипеда.

Самите потребители използват смартфоните си, за да отключат и платят цената за наемането на превозното средство. Те са свободни да оставят колелото там, където приключи пътуването им - нещо, което MoBike и ofo твърдят, че е голям плюс спрямо традиционните услуги, които изискват велосипедът да е върнат на определен паркинг. Приложението на MoBike също така позволява на потребителите да видят къде наоколо има свободни велосипеди за наемане, което се случва посредством GPS система.

И двете компании растат бързо - както и тяхната конкуренция.

Ofo, която твърди, че има повече от 300 служители, посочва, че нейните около 85 хил. велосипеда осигуряват 500 хил. превоза дневно. MoBike отказва да разкрие какъв брой служители има, но главният изпълнителен директор Уан Сяофън твърди, че фирмата му има повече от 100 хил. активни потребители дневно.

Джан посочва, че ако всеки един велосипед на фирмата бъде използван по четири пъти на ден, компанията ще възстанови разходите си за него в рамките на два до три месеца.

Предстои да видим дали новият бизнес със споделяне на велосипеди ще последва пътя на силно конкурентния, особено привлекателен за инвеститорите и крайно консолидиран сектор на споделеното пътуване. В момента Didi триумфира на него, след като погълна бизнеса на Uber в Китай.

Същевременно бизнес моделът е изправен пред предизвикателства, както оперативни, така и стратегически.  Рисковете от кражби, вандализъм и безотговорно отношение от страна на потребителите на услугата, които паркират в забранени зони, са най-големите главоболия на двете фирми всеки ден. Освен това и двете услуги са подвластни на капризите на регулаторите - въпрос, който стои и пред компании като Didi, тъй като фирмите все още не са изправени пред толкова строги ограничения, колкото таксиметровите.

Друг проблем съвсем скоро може да се окаже начинът, по който са изградени китайските градове, приспособени към бума на частните автомобили през последните две десетилетия. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:49 | 09.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още