Google завърши разработката на първия си собствен автомобил, който мнозина веднага оприличиха като “гондола на колела”. Двуместният автономен прототип демонстрира виждането на електронния гигант за това как трябва да изглежда автомобилът на бъдещето, ако премахнем шофьора от уравнението. Колата бе представена във вторник вечерта по време на специална конференция, инициирана от мениджмънта на Google.
“Проектът има за цел да промени светогледа на хората, които не са удовлетворени от обществения транспорт в наши дни”, казва съоснователят на Google Сергей Брин, цитиран от Recode.
Колата, която е измислена и конструирана изцяло от Google, за разлика от предишните машини, които компанията купуваше и модифицираше, не разполага с много от нещата, които сме свикнали да виждаме в конвенционалните автомобили. В нея няма да откриете волан, педали, задна седалка, огледала, жабка и аудио система. Вместо тях в колата са вградени купища сензори и електроника, работеща с версия на софтуера, който Google разработи за първите си опити в конструирането на безпилотен автомобил. Припомняме, че през последните пет години компанията провежда обстойни тестове на прототипи, базирани на Toyota Prius и SUV модели на Lexus.
Въпреки че звучи малко странно, Google е навъртяла повече от 1 милион километра с тестовите автономни прототипи, по време на които обаче те не са се управлявали съвсем сами. От компанията признават, че машините могат да се справят с повечето ситуации (стига да имат заредена карта на местността и да не вали сняг), но при всички техни експедиции са били внимателно наблюдавани от двама специалисти на Google, които са били готови да поемат контрола във всеки момент.
Новата кола няма този лукс и се управлява изцяло от компютри. От Google споделят, че автомобилът на практика вижда всичко около себе си и няма място за притеснение, че някоя от електронните му системи ще дефектира и това ще доведе до катастрофа.
Специално за новата кола Google са разработили ново поколение датчици, които дават възможност на компютъра да “вижда” на разстояние, сравнимо с дължината на две футболни игрища. За сравнение, тестовият автономен Lexus на Google има лазер с 12-градусово визуално поле, който на практика наблюдава детайлно само някои определени точки от околната среда. В новия прототип лазерите покриват всички 360 градуса.
В Google се надяват да пуснат новата кола на пазара, но нямат намерение да я продават чрез собствена мрежа от представителства, а по-скоро да открият подходящ партньор, който да ги пласира от негово име.
От 20 май в Калифорния е разрешено използването на автономни коли, стига в тях да се намира шофьор, който да поеме контрола, ако нещата се объркат. От Google очакват по-късно през годината да се появи по-либерален закон, който да позволи на автомобилните производители да кандидатстват за разрешение за създаването на напълно автономни машини.
От компанията искат да пуснат в експлоатация такъв тип автомобили колкото се може по-скоро, като планират още през това лято да започнат тестовете в Калифорния. Предварителните очаквания са да бъдат произведени поне 100 прототипа в следващите две години, които да бъдат връчени на доброволци. Това обаче може да стане само и единствено, когато системата бъде обявена за безопасна.
Сигурността е бил водещият принцип при разработката на колата на Google, споделят от компанията. Инженерите са обърнали внимание на размера, формата, материалите и мощността. Засега тя може да развие максимална скорост от едва 40 км/ч, което според създателите е достатъчно за употребата ѝ в повечето градове.
“Предполагаме, че в някой момент колата ще участва в пътен инцидент, затова направихме предната част мека”, казва Рон Медфорд, който е директор по сигурността на проекта, както и бивш служител на транспортното министерство на САЩ, където е отговарял за сигурността на превозните средства.
Предницата е изградена от специална пяна, а челното стъкло е гъвкаво, с което ще се намалят евентуалните наранявания на пешеходци, колоездачи и мотоциклетисти в случай на удар, казва Медфорд.
Тъй като няма волан и педали, следва логичният въпрос какво ще стане, ако някоя от системите откаже? От Google са помислили и за това, като са дублирали двете най-важни системи – управление и спирачки, така че ако единият уред се развали, на негово място веднага застава резервният.