Япония не спечели големи симпатии от своите колеги от Г-20 относно трудностите, които причинява по-скъпата йена, срещайки опозиция спрямо намеренията за оказване на подкрепа на крехката икономика чрез интервеции, които да ограничат поскъпването на валутата, пише Bloomberg.
По време на срещата на страните членки от Г-20 във Вашингтон, провела се в четвъртък и петък, японският финансов министър Таро Асо препотвърди със своите колеги, включително с американския финансов министър Джак Лю, че неочакваните валутни движения са нежелани.
Но в рамките на 24 часа Лю безцеремонно каза, че Япония трябва да се фокусира върху вътрешното търсене и определи движенията на валутния пазар като „дирижирани“, което е ясно предупреждение, че САЩ не считат интервенцията спрямо йената за оправдана.
„Налице е широк консенсус, че трябва да избегнем всякакъв вид конкурентен цикъл на девалвация във финансовата система“, смята финансовият министър на Мексико Луис Видегарай. „Ето защо не мисля, че е вероятно, че това е възможност пред Япония или друга страна.“
В края на седмицата финансовите министри от Г-20 потвърдиха обещанието си да се въздържат от обезценка на своите валути с цел придобиването на благоприятно търговско предимство спрямо конкурентите си, като уточняват, че „неочаквани движения“ в обменните курсове могат да бъдат вредни.
От началото на годината йената е поскъпнала с 11% спрямо американския долар. Международният валутен фонд пък намали прогнозата си за растежа на Япония през 2016 г. до 0,5% и смята, че през 2017 г. ще има спад от 0,1%.
Японската валута поскъпна въпреки изненадващото въвеждането на отрицателните лихви от страна на Японската централна банка на 29 януари, за които другите страни от Г-20 първоначално приеха като потенциален източник на слабост за йената.
„Случващото се на валутните пазари има влияние върху икономиката и цените. Ето защо ги следим внимателно“, коментира гуверньорът на Японската централна банка Харухико Курода във Вашингтон в петък. „Няма да се поколебаем да обмислим допълнителни действия, ако е нужно за постигането на ценовата ни цел.“