Потребителските цени в най-голямата икономика в Европа отчетоха през януари по-силен спад от първоначалните очаквания. През януари стоките и услугите в Германия са стрували средно с 0,4% по-малко, отколкото преди година, показват изнесени в четвъртък данни на Федералното статистическо бюро (Destatis), цитирани от WBP online.
Първоначалните очаквания бяха за дефлация от 0,3%.
За първата дефлация в страната от началото на глобалната икономическа криза от септември 2009 г. са допринесли спадащите цени на бензина, газьола за отопление и хранителните стоки.
Цената за живот, измерена от индекса на потребителските цени (CPI), е намаляла с 0,4% през януари спрямо същия период година по-рано. Индексът излезе на червено за пръв път от над пет години. През декември той отчете ръст от 0,2%.
Измерен на месечна основа, CPI отчете спад с 1,1% през януари, под предварителните данни и прогнозите на анализаторите и значително под нулевия ръст, отбелязан миналия месец.
Индексът отчита ценовата промяна в потребителските стоки и услуги, включително транспорт, храни и медицински грижи. Данните са важни, тъй като те се използват за изчисляване на нужните промени в цената за живот.
Отделно проучване, специално направено за сравнение между европейските данни за инфлацията – т.нар. Хармонизиран индекс за потребителските цени (HICP), показа, че инфлацията е спаднала с 0,5% на годишна база. През миналият месец е имало ръст от 0,1%. Последните данни потвърдиха предварителните оценки и съвпаднаха с очакванията на пазара.
На месечна база HICP е отбелязал спад с 1,3% спрямо ръста от 0,1% през миналия месец. Експерти очакват нарастване на потребителските разходи едва през втората половина на годината.
Някои икономисти намират инфлацията за полезна, а дефлацията за вредна. Централните банки на повечето страни, както и Европейската централна банка (ЕЦБ) полагат сериозни усилия за борба с дефлацията и си поставят за цел постигането на инфлация от около 2%. Други икономисти обюе смятат, че дефлацията е положително явление, тъй като оставя повече пари у потребителите и повишава покупателната способност на населението.