Една година след като ЕЦБ откри бляскавата си централа за 1,3 млрд. евро във Франкфурт, стените ѝ са надраскани с графити.
Една частично потопена перка се появява в непосредствена близост до прозореца, придружена от анотация: "Малка финансова акула". Малка ръчно скицирана стрелка сочи към една врата, скрита в стената. "Не толкова големи финансови тайни зад тази врата", казва текстът.
Това не е вандализъм, нито пълзящ бунт срещу президента на ЕЦБ Марио Драги. Драскулките са дело на българския художник Недко Солаков, част от план за оживяване на небостъргача, пише Bloomberg. Сред най-значимите произведения са скулптура на италианския художник Джузепе Пеноне, озаглавена "Гравитация и растеж". Поставена пред главния вход, тя изобразява сфера със златни листа около ствола и топка в клоните, предава Bloomberg TV Bulgaria.
Вътре в сградата британският художник Лиам Гилик е увековечил в метал математическа формула, използвана в областта на икономиката.
Новите произведения включват 320 творби. Драги, посрещайки гости на организирани турове през октомври, заяви, че те "ни напомнят, че стойностите не са само парични". (Но все пак, парите имат значение - централната банка е заделила бюджет от 1,25 милиона евро за най-новите попълнения).
Драскулките на Солаков се изправят пред неочаквани рискове - не всички са оцелели след усърдието на чистачките. Но около 80 са запазени и може да се видят навсякъде на 38-ия етаж, където членовете на Изпълнителния съвет имат офиси.
Неговата работа има за цел да напомни на служителите на ЕЦБ защо са там. Някои драсканици са гравирани върху голям фалшив камък, описан на плакет като заместител на "славно" произведение на изкуството. То щяло да се инсталира, когато централната банка е постигнала всичките си цели "в обща полза на Европейския съюз".
Вижте повече в галерията на Инвестор.