Apple е най-ценната марка в публикуваната в сряда класация на икономическото списание Forbes, която оценява бранда на 124,2 млрд. долара.
В ранглистата следват други технологични концерни - Microsoft и Google, чиито марки според Forbes обаче са с почти наполовина по-ниска стойност.
За последната година стойността на бранда Apple се е повишила с 19 на сто до 124,2 млрд. долара, показват изчисленията на списанието. Сумата е два пъти по-висока от оценката на втората в класацията компания Microsoft (63 млрд. долара). На трето място е друг технологичен гигант – Google, който бележи ръст от близо 20% до 56,6 млрд. долара.
Ръководената от Тим Кук компания със седалище в Купертино, Калифорния, е заслужила високото признание заради редица причини. Наистина, има и други телефони и таблети, които са функционално сравними или може би по-добри от iPhone и iPad, но марката Apple се радва на огромна тежест и авторитет, а клиентите са готови да платят за това, пише Forbes. Компанията успя да продаде 39,3 млн. iPhone-а през последното тримесечие и може да продаде около 60 млн. броя през последните три месеца на 2014 г., когато традиционно продажбите са най-силни заради празниците. Apple също така продаде 12,3 млн. iPad-а и 5,5 милиона Mac-ове през последното тримесечие.
През октомври Apple беше обявена за най-ценната марка за пореден път и в класацията на Interbrand, като марката там бе оценена на 118,9 млрд. долара.
„Една ценна марка осигурява възвръщаемост за компанията в две измерения", казва Дейвид Рейбстейн, професор по маркетинг в Wharton School към Университета в Пенсилвания. „От една страна, това позволява на компанията да изисква по-висока цена за продукти и услуги, а от друга страна, добавя повече обем на продажбите или пазарен дял".
Топ 5 се допълва от Coca-Cola, която е единствената нетехнологична марка в първата петица, както и от IBM, която е на пето място.
Най-големият производител на смартфони в света Samsung е на осма позиция с оценка на марката в размер на 35 млрд. долара.
Facebook е брандът с най-голям скок в оценката си – с цели 74% ръст на годишна база, което отрежда на марката обаче 18-о място в класацията. Останалите марки с по-значителен скок са Amazon.com (+45%), Starbucks (+25%), Toyota (+22%) и Nike (+22%).
Вижте най-скъпите десет марки в галерията на Investor.bg