България да победи в автомобилно състезание държави като Франция, Германия, Италия, Испания!? При това в автомобилно състезание, в което болидите се проектират от самите участници... Звучи невероятно, но е напълно реална възможност. Възможност, която имаме благодарение на студентите от Технически университет-София.
През 2011 г. те записаха четвърто място, а година след това - през 2012, станаха втори в Европа. През тази година отборът също ще се състезава, а целта е само една - първото място. Надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа, стартира на 15 май в Ротердам (Хол), а в лабораторията на българите тече трескава подготовка.
През тази година студентите от Технически университет-София ще участват с усъвършенстван автомобил, който е базиран на колата от миналата година. Automedia.bg имаше възможността да надникне в кухнята на отбора и да се запознае с нововъведенията за тазгодишното състезание.
Основата промяна е водородната клетка, която ще доставя необходимата електрическа енергия на суперефикасното возило. През миналата година колата използва литиево-йонен акумулатор, но студентите са преценили, че трябва да заложат на най-новите технологии в автомобилната индустрия.
Не само задвижващата система обаче е високотехнологична. Рамата, например, е изградена от дуралуминий, който се използва в самолетостроенето. Купето е от стъклопласт, лагерите в главините на колелата са с намалено триене, електродвигателят е синхронен с постоянни магнити и суперкомпактен размер, а гумите са с ниско съпротивление при търкаляне. Някои от елементите, като шенкелите, трансмисията, шасито, волана и купето, са изцяло проектирани в ТУ-София.
Е, има и съвсем стандартни части, тъй като това е студентско състезание и се налага изобретателност. Чистачката на предното стъкло, например, е заета от стар Opel Astra, клаксонът е от мотоциклет, а основните компоненти на спирачната система са свалени от пистов велосипед.
"Взима се най-доброто и се обединява по начин, който да победи другите. Това е идеята на състезанието", заяви капитанът на отбора за 2011 и 2012 г. Благой Бурдин, който през тази година само помага за развитието на колата.
Всъщност отборът е почти изцяло нов, тъй като повечето участници от миналата година вече са завършили висшето си образование. "Ветераните" от предишните години обаче са всеки ден в лабораторията и наглеждат работата на своите наследници.
За трудностите, успехите и предизвикателствата пред тима ни разказа Петко Недялков, мениджър на отбора.
- Каква е целта за тази година?
Отиваме, за да победим! Олимпийският принцип не го застъпваме.
- Готова ли е вече колата?
В момента правим финалното сглобяване, както и някои доработки.
- Какво е новото?
Тази година ще използваме водородна клетка, вместо литиево-йонни акумулатори, като това ни мести в друга категория - електромобили с източник водородна клетка. Драстични промени не сме правили, но сме подобрили много неща, като окачването и трансмисията.
- Всички елементи, които използвате ли са проектирани от студентите?
Електродвигателят и гумите са основните неща, които идват готови. Останалото - около 80% от колата, е проектирано от нас - рама, окачване, трансмисия, кормилно управление и т.н.
- Тази година в състезанието ще участват още два отбора от България - Технически университет–Варна и Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров” – гр. Чепеларе. Обменяте ли опит с тях или ги приемате като конкуренция?
Да, обменяме опит и се стараем да помагаме на другите отбори, особено на момчетата от Чепеларе, които тази година дебютират в надпреварата. Не ги приемаме като конкуренти. Участваме в различни категории, поне през тази година.
Българският болид, който може да победи Франция, Германия, Италия и Испания
Как студентите от Технически университет-София се готвят за надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа
13:03 | 04.04.13 г. 2Болидът от 2011 година и купето на настоящата кола. Снимка: Automedia.bg
-
ГЕРБ и ПП-ДБ ще преговарят за политическата криза
-
МВР: След влизането в Шенген граничните пунктове ще останат, но движението ще бъде облекчено
-
Инженерингът не е подходящ при реализацията на значими публични сгради, считат архитекти
-
Как Пекин пое контрола над финансовия център на Хонконг, докато Западът гледаше от страничната линия
-
ИПИ: Тръжните манипулации – кражба от парите на всички ни
-
Криптоиндустрията - инвестиционен ренесанс или поредният балон?
-
В плановете на Русия няма вариант за независима държава Украйна
-
Европа изкара спокойно последните две зими с доза късмет за цените на газа
-
Нов удар по германския автомобилен сектор - Robert Bosch ще съкрати до 5500 служители
-
Черна гора се присъедини към Единната зона за плащания в евро
-
България и Румъния се доближават до пълноправно членство в Шенген още от януари
-
Коя ще бъде най-добрата инвестиционна стратегия през 2025 г.?
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
"Шелли груп" обмисля пренасяне на производството за САЩ в България
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Как Пекин пое контрола над финансовия център на Хонконг, докато Западът гледаше от страничната линия
-
Криптоиндустрията - инвестиционен ренесанс или поредният балон?
1 -
Пшеницата в САЩ и Франция поскъпва, а в Русия и Украйна поевтинява през седмицата
-
Dow се покачи с над 400 пункта и затвори с рекорд
-
Биткойнът кръжи в подножието на 100 хил. долара, но има предупреждения за корекции
-
Черна гора се присъедини към Единната зона за плащания в евро
преди 11 години Това с шегата за 1 април за завода за бг автомобили го прочетох, дано да стане истина скоро. Успех на момчетата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Успех на момчетата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар