България да победи в автомобилно състезание държави като Франция, Германия, Италия, Испания!? При това в автомобилно състезание, в което болидите се проектират от самите участници... Звучи невероятно, но е напълно реална възможност. Възможност, която имаме благодарение на студентите от Технически университет-София.
През 2011 г. те записаха четвърто място, а година след това - през 2012, станаха втори в Европа. През тази година отборът също ще се състезава, а целта е само една - първото място. Надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа, стартира на 15 май в Ротердам (Хол), а в лабораторията на българите тече трескава подготовка.
През тази година студентите от Технически университет-София ще участват с усъвършенстван автомобил, който е базиран на колата от миналата година. Automedia.bg имаше възможността да надникне в кухнята на отбора и да се запознае с нововъведенията за тазгодишното състезание.
Основата промяна е водородната клетка, която ще доставя необходимата електрическа енергия на суперефикасното возило. През миналата година колата използва литиево-йонен акумулатор, но студентите са преценили, че трябва да заложат на най-новите технологии в автомобилната индустрия.
Не само задвижващата система обаче е високотехнологична. Рамата, например, е изградена от дуралуминий, който се използва в самолетостроенето. Купето е от стъклопласт, лагерите в главините на колелата са с намалено триене, електродвигателят е синхронен с постоянни магнити и суперкомпактен размер, а гумите са с ниско съпротивление при търкаляне. Някои от елементите, като шенкелите, трансмисията, шасито, волана и купето, са изцяло проектирани в ТУ-София.
Е, има и съвсем стандартни части, тъй като това е студентско състезание и се налага изобретателност. Чистачката на предното стъкло, например, е заета от стар Opel Astra, клаксонът е от мотоциклет, а основните компоненти на спирачната система са свалени от пистов велосипед.
"Взима се най-доброто и се обединява по начин, който да победи другите. Това е идеята на състезанието", заяви капитанът на отбора за 2011 и 2012 г. Благой Бурдин, който през тази година само помага за развитието на колата.
Всъщност отборът е почти изцяло нов, тъй като повечето участници от миналата година вече са завършили висшето си образование. "Ветераните" от предишните години обаче са всеки ден в лабораторията и наглеждат работата на своите наследници.
За трудностите, успехите и предизвикателствата пред тима ни разказа Петко Недялков, мениджър на отбора.
- Каква е целта за тази година?
Отиваме, за да победим! Олимпийският принцип не го застъпваме.
- Готова ли е вече колата?
В момента правим финалното сглобяване, както и някои доработки.
- Какво е новото?
Тази година ще използваме водородна клетка, вместо литиево-йонни акумулатори, като това ни мести в друга категория - електромобили с източник водородна клетка. Драстични промени не сме правили, но сме подобрили много неща, като окачването и трансмисията.
- Всички елементи, които използвате ли са проектирани от студентите?
Електродвигателят и гумите са основните неща, които идват готови. Останалото - около 80% от колата, е проектирано от нас - рама, окачване, трансмисия, кормилно управление и т.н.
- Тази година в състезанието ще участват още два отбора от България - Технически университет–Варна и Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров” – гр. Чепеларе. Обменяте ли опит с тях или ги приемате като конкуренция?
Да, обменяме опит и се стараем да помагаме на другите отбори, особено на момчетата от Чепеларе, които тази година дебютират в надпреварата. Не ги приемаме като конкуренти. Участваме в различни категории, поне през тази година.
Българският болид, който може да победи Франция, Германия, Италия и Испания
Как студентите от Технически университет-София се готвят за надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа
13:03 | 04.04.13 г. 2Болидът от 2011 година и купето на настоящата кола. Снимка: Automedia.bg
-
„Фабрика“ вече не е мръсна дума за градовете
-
ИПИ: Достъпът до лекари продължава да се влошава
-
Руската икономика се готви за десетилетия западни санкции
-
ООН: Африка има над 1 трлн. долара суверенен дълг
-
Иран има готовност да пренася руски газ през своя територия
-
Три години след завръщането на талибаните Афганистан продължава да тъне в мизерия
-
Украйна продължава настъплението в Курска област, HIMARS отново излиза на фокус
-
Растежът на българската икономика се запазва най-вече заради потреблението
-
Цената на златото мина за първи път прага от 2500 долара
-
Икономиката на Русия трябва да балансира между недостига на работна ръка и военната мощ
-
Икономика без теория на цените е знание без мъдрост
-
Руската икономика се готви за десетилетия западни санкции
Най-четени новини
-
Ден 900 от специалната военна операция: Украйна задържа инициативата в Курск
-
Wizz Air пуска абонаментна услуга за неограничени пътувания срещу 599 евро на година
-
Част от ремонта на ПАВЕЦ "Чаира" е приключила, но едва ли отново ще заработи изцяло
-
Може ли една-единствена държава да научи Европа как да е конкурентна отново
-
Истанбул се готви за Голямото земетресение и щети за 300 млрд. долара
-
Украйна удари горивни депа на четири авиобази, могат да спрат свърхзвуковите ракети "Кинжал"
-
През юли „Адванс Терафонд“ е купило над 300 дка земи на цена от близо 1800 лв. за дка
-
Най-големият производител на стомана в света предупреждава за тежка криза в индустрията
-
Украйна продължава настъплението в Курска област, HIMARS отново излиза на фокус
-
Инфлацията в турските ресторанти достигна 90%, турците бягат в съседна Гърция
-
Основателят на Temu вече е най-богатият човек в Китай
-
300 "спартанци" изненадаха и показаха слабостите на руската армия в Курска област
-
Ден 900 от специалната военна операция: Украйна задържа инициативата в Курск
-
Wizz Air пуска абонаментна услуга за неограничени пътувания срещу 599 евро на година
-
Страна, незасегната от санкциите, може да върне петрола на "Лукойл" в Унгария
-
С-400 и руските изтребители ще бъдат най-голямата заплаха за F-16 в Украйна
-
Русия разработва нова балистична ракета с обсег от 1000 км, Киев е под масиран обстрел с дронове*
-
Украйна се приближава към своята "отбранителна независимост"
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Дигиталното евро кара германците да се страхуват, че парите им не са на сигурно
-
Доходността от копаене на биткойни стигна рекордно дъно през август
-
Цените на основните зърнени стоки на световните борси се стабилизират през седмицата
-
Управляващите в Германия сключиха финално споразумение за бюджета за догодина
-
Цената на златото мина за първи път прага от 2500 долара
-
S&P 500 приключи най-силната си седмица за 2024 г.
преди 11 години Това с шегата за 1 април за завода за бг автомобили го прочетох, дано да стане истина скоро. Успех на момчетата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Успех на момчетата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар