Продажбите на дребно в САЩ нараснаха с нови 0,2% през ноември спрямо октомври до 399,3 млрд. долара, като това е и най-бавното месечно темпо на повишение от юли насам, сочат данни на американското министерство на търговията, цитирани от ВВС.
Очакванията бяха за ръст от 0,5%, след като търговците реализираха сериозен оборот през „Черния петък“, традиционен ден за начало на Коледните покупки.
Без да се включват продажбите на автомобили и оборудване, ръстът е отново от 0,2% до 334,1 млрд. долара.
Данните за продажбите на дребно през октомври обаче бяха коригирани в посока на повишение до 0,6% ръст спрямо предварително обявените 0,5%.
На годишна база през ноември е регистрирано увеличение с 6,7%.
Добро е представянето при продажбите на електроника, облекло и онлайн-продажбите.
Но при строителните материали и в магазините за хранителни стоки е регистриран спад. Същото е положението и на бензиностанциите, макар че там вероятно е дало отражение понижаването на цената на петрола.
„Това предполага, че оптимизмът от силните продажби през „Черния петък“ след Деня на благодарността може да е бил прекален“, заяви Дейвид Слоун от IFR Economics. „Потребителите все още са изправени пред неблагоприятни условия, като за отбелязване е настоящият слаб ръст на личните доходи, които възпират размера на разходите и несигурността дали данъчните облекчения ще се запазят и през 2012 г.“, добави той.
Поотделно данните за потреблението на домакинствата и за приходите им подсказват, че ръстът на разходите през последните месеци е бил вследствие по-скоро на на похарчения по-висок дял от доходите им, отколкото от по-високите доходи, с които са разполагали. Поради тази причина повечето икономисти очакват степента на ръст на разходите донякъде да се притъпи през следващите месеци.
„Скромният ръст през ноември може да се окаже начало на период, в който домакинствата започват да харчат повече от средните си разходи“, смята Пол Дейлс, икономист в Capital Economics. Дейлс изтъква и нецелесъобразната тенденция за спад на спестяванията.
„Ако домакинствата са изтеглили част от празничните разходи, за да се възползват от отстъпките през „Черния петък“, тогава продажбите през декември и януари може да бъдат доста слаби“, предупреждава той.
Междувременно американската Национална федерация на независимия бизнес съобщи, че бизнес доверието сред дребните предприемачи е нараснало през ноември.
Бизнесът на доверието на федерацията се е повишил до 92 пункта от 90,2 пункта през октомври.
Той остава под традиционното средно ниво от 100 пункта, но вече е доста над дъното от 81 пункта, достигнато по време на рецесията.
В допълнение намеренията за наемане на нов персонал от дребния бизнес продължават да нарастват стабилно.