България е усвоила нетно 244 млн. евро евросредства през третото тримесечие на 2011 г., или с 36% по-малко на годишна база, показват изчисления на Investor.bg на база данни на БНБ. Това повдига въпроса дали прогнозите за икономически ръст през следващата година ще бъдат постигнати.
За догодина министърът по управление на еврофондовете Томислав Дончев очаква, че ще бъдат платени 4,5 млрд. лв. или 5,6% от планирания БВП.
Обобщените данни за усвояването на еврофондовете показват, че България не се справя със заложените в бюджета за 2011 г. цели.
На първо място държавният бюджет отчита с 515,6 млн. лв. по-малко получени европейски средства за 10-те месеца на 2011 г. спрямо планираното. Пресметнато през брутният вътрешен продукт на България, това е близо 1% от БВП.
Според икономиста Димитър Чобанов планираните бюджетни приходи от европейски средства за 2011 г. са 2,14 млрд. лв., а за 2012 г. - 3,82 млрд. лв. Това представлява ръст от 80%, изпълняването на което изглежда доста трудно.
Данните до септември 2011 г. показват 630 млн. лв. приходи от помощи от ЕС, като до края на 2011 г. вероятно ще усвоим 1,1 млрд. лв., смята икономистът.
Очертава се дефицитът по европейските средства за 2011 г. да бъде около 700 млн. лв. или 1% от БВП, смята Чобанов. Поради тази причина е лесно да изчислим защо БВП няма да се увеличи с 3%, както прогнозира правителството в началото на годината, а с около 2%.
"Догодина максимумът според мен е наполовина на оценката в бюджета, което с доста оптимизъм е 1,9 млрд. лв. Това означава, че очакваното неизпълнение от европейските приходи е 2% от БВП", заяви Чобанов.
Така възниква въпросът дали България не успява да предложи проекти, или пък европейските органи бавят плащането на парите.
Трите лота на АМ Тракия (2-ри, 3-ти и 4-ти), които се строят вече една година, са на стойност 482 млн. лв., от които 80% ще плати Европейският съюз, тоест 386 млн. лв.. Това ще се случи в рамките на повече от две години, през които магистралите ще се строят.
Ако всички очаквани от ЕС пари отиват за магистрали, изчисленията показва, че ще са ни необходими поне 1 500 км. нови магистрали, за да се усвоят очакваните 4,5 млрд. лв. При това само в рамките на една година.
Евросредства разбира се идват и по линия на единните плащания на площ земеделска земя. Те би трябвало да са в размер на около 800 млн. лв. Няколкостотин милиона лева европейски пари вече са усвоени или предстои да бъдат усвоени и чрез столичното метро.
Големите проекти, които могат да усвоят големи суми, свършват дотук, като се изключи рехабилитацията на жп. пътя Пловдив-Бургас, който е на стойност 317 млн. лв.
Изчисления на Investor.bg на база данни на БНБ показват красноречиво забавянето в усвояването на евросредствата.
Нетният ефект за България до 30 юни 2011 г. е 1,26 млрд. евро, а към 30 септември 2011 г. намалява до 1,12 млрд. лв. Това означава, че третото тримесечие на 2011 г. е било по-слабо в усвояването от третото на 2010 г. Данните показват, че през третото тримесечие на 2011 г. сме усвоили 244 млн. евро, или с 36% по-малко на годишна база.
Нетен баланс с Европейския съюз по тримесечия в млн. евро (включва приходите от субсидии и разходите за членски внос)
преди 13 години Кой луд би инвестирал в Ядрена пустиня? Или там където мафията си интерпретира законите, както, "Дявола чете Евангелието"..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ако се каже че няма къде да се инвестира в БГ, значи сме цъфнали и вързали. Има толкова километри други пътища, които искат ремонт, а някои и да се построят. Има възможност да се строи и допълнителна инфраструктура на самите магистрали. Има възможност да се изринат гетата и да се изградят съвременни комплекси за живеене. Има възможност да се изринат срутващите се индустриални сгради и да се изградят съвременни промишлени зони. Има възможност да се залесява и да се мелиорира. Има възможност да се подменят железните пътища!!! и да стигаме от Сф до Вна за 3 часа, а не за 3 дена.... Има толкова много неща, които държавата може да прави и направи,стига да има желание за това. Определено, една инвестиция в железниците, докато са още държавни, е ЗАДЪЛЖИТЕЛНА. Само там могат да отидат 2 милиарда догодина!...Мерак трябва и действия, не плюнчене и чесане по главата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Като цяло не приемам негативните идеи за следващите години, защото няма, повтарям няма фундаментални причини да има нова рецесия или криза. Така наречените дългови проблеми са само прах в очите.Не мисля, че усвояването няма да се увеличи. Напротив то само ще расте, защото правителството много добре знае важността на тези пари. Спрете да рисувате негативни сценарии, Вие не сте Рубини,а сега не е краят на 2007-***. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Заради голямата бюрокрация (както казва и "мажоритаря") все си мисля че тия Еврофондове полека ще отидат към отпадане от 2014 год., с тая криза в ЕС, няма кой да раздава пари на вересия. А и то не е на вересия, като се отчетат всички проблеми, бавенето, загубата на време и сили от мениджмънта, които могат да се ползват за друго. Харантутене на голяма бюрокрация по веригата на тези фондове- чиновници, консултанти, администратори - ефективността клони към нула. Ще останат вероятно парите за пътища, пречиствателни станции, депа за *** и други инфраструктури, земеделци-частично. За фирмите няма нужда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Факта е, че не всички средства отиват "близки" фирми... Най-големия проблем с всичките еврофондове е унищожителната бюрокрация. Познавам я много добре, защото имам роднина, който получи еврофинансиране... Толкова е брутална и бавеща бюрокрацията, че ако тръгна да ти разправям няма да ми повярваш... Именно за това много фирми, които дори вече са се класирали за европари в последствие сами се отказват от него... Свеж пример: Софтуер по програма правена 2009 година и изпълнение 2011-2012 се оказва, че вече го няма на пазара, защото вече има нов такъв софтуер. Фирмата има два варианта - да промени договора, което се протака между 2-6 месеца или да се откаже от еврофинансирането... и други подобни... Какво напремер е тази програма конкурентоспособност, където за да завършиш цялата програма са ти нужни 3 години само за да купиш определена машина или програма... За по обемните проекти не искам и да знам.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Като става въпрос за това, се чудя, откъде идват евросредствата и защо изобщо се ползва такава мярка? Тези неща особено за частния бизнес са вредни защото разрушават естествената конкуренция на вътрешния ни пазар, а като добавим това, че ги получават тесни кръгове от фирми свързани с администрацията, която ги раздава... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години 3. Поради жестоката финансова криза, в която ще изпадне Европа в следващите 2-4 години, режимът по изплащане на евросредства ще бъде още по-затегнат, а прословутото българско "мърлячество" може да ни изиграе лоша шега.. Така че оставете тези PR приказки на правителството... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Видях, че има коментари, в стил, дано има по-голямо усвояване на евросредства догодина и дано това да се случи. Да ви успокоя, не, това няма да се случи и заложените оптимистични цифри в бюджета са просто един гол оптимизъм.Усвояването няма да се увеличи, а или ще бъде на сегашните нива или и по-слабо поради няколко обективни причини.1. Държавната администрация няма нужния човешки ресурс и капацитет да свърши това, а досега не виждам и действия за подобряване в тази насока (открити конкурси за позиции в ресорното на г-н Дончев министерство, използването на външни доставчици - фирми имащи наличните ресурси, както и такива, които могат да ги подберат)2.Липса на мотивация в голяма част от заетите по тези проекти лица както и механизъм за нейното повишаване. Т.е. тук администрацията трябва да бъде проактивна, както е била в Гърция преди 15-20 години, за да имаме добър процент на усвояване (сега много окайват Гърция без да са запознати с фактите и каква *** е било там преди 30 години) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години От догодина, като се завършат лотовете по Тракия ще трябва да мислим, кой проект да ги замени. Да мислим кой проект ще замени сегашното разширение на лъч 1 и почти целия лъч 2 от столичното метро. Разширението на лъч 1 до летището и на лъч 2 с още 2 спирки няма да е достатъчно.Числата засега не са обнадеждаващи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Имаше такава таблица в статията, но след редакционната обработка отпадна.И има основания. А именно, гледам само новата картина. Тоест, Да има ръст спрямо 2009 и 2010 г. за деветмесечието, но вече е интересно дали има ръст от по-високите нива. Факт е, че третото тримесечие е зле и дефицита по евросредствата вече е почти 1% от БВП. отговор Сигнализирай за неуместен коментар