Facebook планира да излезе на борсата през април 2012 г. с борсова оценка от 100 млрд. долара. При дългоочакваното IPO най-голямата в света социална мрежа ще се опита да набере 10 млрд. долара, пише Wall Street Journal, позовавайки се на добре информирани източници.
Молбата до щатската комисия по ценни книжа и фондови борси (SEC) може да бъде подадена още през тази година, но основателят Марк Зукърбърг още не бил взел окончателното решение.
100 млрд. долара е психологическата граница, за която се спекулира от месеци. По този начин Facebook би била два пъти по-скъпо оценена от най-големия в света производител на компютри Hewlett-Packard. А ако набере 10 млрд. долара на борсата, то това би станало най-голямото технологично IPO с голяма преднина пред останалите.
През август 2004 г. Google набра 1,9 млрд. долара. Актуалният рекорд сред всички индустрии направи през 2006 г. Industrial and Commercial Bank of China с 21,9 млрд. долара.
Според американското законодателство Facebook би трябвало да публикува финансовите си отчети след април 2012 г., тъй като с голяма вероятност компанията ще премине границата от 500 собственици на дялове. Затова и борсовият дебют по това време е дългоочакван. Сега обаче вече е ясно, че той ще се случи между април и юни.
С над 800 млн. потребители Facebook е ненадминатият лидер в света на социалните мрежи. Въпреки критиката от страна на защитниците на лични данни и на политиците заради третирането на личните данни, социалната мрежа растеше все по-бързо. Някъде около самия борсов дебют се очаква приходите да минат границата от 4 млрд. долара на годишна база, пише още Wall Street Journal.
Facebook все още не е избрал банките, които ще го консултират при IPO-то. Нещо повече, финансовият директор Дейвид Еберсман охлади ентусиазма на инвестиционните банкери, като заяви, че не разбира с какво банките ще допринесат за по-успешното пласиране на акции, тъй като и така търсенето е огромно.
При своя борсов дебют Google се отказа от традиционното посредничество на банките и разпредели акциите в сложен онлайн търг.
Климатът за първични публични предлагания обаче не е твърде благоприятен в момента заради слабата американска конюнктура и нестабилността в Европа. Освен това последното развитие около IPO-то на сайта за групово пазаруване с намаления Groupon показва как първоначалният триумф на една интернет компания може след това да стане лоша сделка за всеки инвеститор.
Акциите на специалиста по колективно пазаруване от седмица насам започнаха стремглав път надолу. Те загубиха още 9% от стойността си до 15,24 долара и сега са доста под началната цена от 20 долара. В началото на ноември, в първите минути на борсовата сесия акциите на Groupon отчетоха 50%-ен скок на цената си до 29,87 долара за брой, след като предишния ден компанията успя да пласира 35 млн. акции от капитала си при цена от 20 долара за брой.