Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември, като търговското салдо се влоши със 126,7 млн. лв. на годишна база до минус 362,3 млн. лв., като само с Русия и Украйна, откъдето внасяме енергийни суровини, влошаването е с 383,3 млн. лв.
От началото на 2011 г. отрицателното ни търговско салдо с Русия и Украйна се е влошило с 1,64 млрд. лв. до минус 6,2 млрд. лв. след внос за 7,35 млрд. лв. и износ за 1,15 млрд. лв., като 5,24 млрд. лв. е отрицателното салдо с Русия (внос на петрол и природен газ) и 959 млн. лв. с Украйна (внос на въглища).
Интересното е, че през септември 2011 г. салдото ни със страните от ЕС е положително в размер на 143,5 млн. лв. спрямо отрицателно от 85,3 млн. лв. година по-рано, или подобрение с 228,8 млн. лв. За деветмесечието на 2011 г. положителното ни салдо с ЕС е за 1,15 млрд. лв., но отрицателното със страните извън съюза е за 2,67 млрд. лв.
Разбира се, мнозина биха казали, че малко може да се направи по енергийната тема, тъй като ние не добиваме нефт и природен газ, а въглищата ни са нискокалорични и неподходящи за транспортиране и ТЕЦ-овете във Варна, Девня, Русе, Свищов и други ще продължат да работят с украински въглища.
Един пример обаче - през 2009 г. Уорън Бъфет закупи железопътната компания Burlington Northern за 26 млрд. долара, като идеята му бе, че в ерата на скъп петрол електрифицираният железопътен транспорт ще има конкурентно предимство.
Какво правим ние?
Столичното метро определено намали задръстванията и съответно потреблението на петролни продукти в София. Голяма част от градския транспорт у нас е на електроенергия (трамваи и тролейбуси) с което и градския въздух е по чист.
Положението на БДЖ обаче е катастрофално. Част от линиите не са електрифицирани, а при другите скоростта е ниска и автобусния транспорт е предпочитан от потребителите. Плановете са жп линията София-Бургас да се рехабилитира, за да може с влак от София до Бургас да се пътува за 3 часа.
преди 13 години Maрияне спри да се изказваш на тема електроенергетика щото си бос.*** в ТУ там има една специалност Електрически централи мрежи и системи.Учи се пет години.После още поне 10 работи па тогава се изказвай.Вземи се ограмоти какво е товаров график какви видове централи има кои работят в основата на графика кои в подвърховата част кои на върха.Научи какво е това регулиране на честота и обменни мощности първично вторично и третично.Какво са лавина на честотата и напрежението.Научи как се регулират напреженията в ЕЕС.Тока не е нещо с което може да се бъзикате и да правите далавери.Тук е заровено голямо куче и може много бой да отнесат тези които си правят майтапи.Научи какво е пълно разпадане на ЕСС как се вкарват в паралел синхронни машини какво е черен старт.И разбери че от имането на ток зависят абсолютно всички.Нямането му води до спиране на всякаква дейност и производство.Хиляди фирми ще претърпят огромни загуби.Така че бъди внимателен тук.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Изход от енергийната зависимост е малки индивидуални ветрогенератори, окомплектовани със фотоволтаици, с такава мощност, колкото да задоволят нуждата на конкретния потребител! Диференцирането на един процес, задължително винаги го оптимизира! Всичко което е общо е порочно! Топлофикациите са показател! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ясно, отново вината не е "наша". Стига с тия глупости - докато се самоуправляваме от банда *** начело, защото езикът е беден и не може да опише с по-ясни думи карикатурността на тея естрадни изпълнители, на които все микрофонът им пречел, за да изпеят някой верен тон. Парадът на глупостта спъва икономиката, а енергийната зависимост я имаше и преди изборите - и септември беше също преди октомври, мисля. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години "А защо скоро не се виждат алтернативни доставки та природен газ?"Ти колега как си ги представяш тези алтернативни доставки? Сяда Боко и решава да смени доставчика? Тук и на други места много народ се упражнява в празнословие на тема "Енергийна независимост", но никой не какзва как става номерът! Най-лесно е да се меткат го^вна по Русия, като че ли тя е сложила тапата на "Западен поток" и ни пречи да си точим газ от Норвегия! :lol:От къде ги виждаш тези алтернативни доставки? По коя тръба ще идват? Понеже май такава няма, кой ще я построи, кой ще я плати? ЕС се отказа от Набълбуко, щото му бил скъп, а и Казахтан отказал да подарява газа, идвал нещо по-скъп от руския! Сещаш ли се, че ако не беше тази тръба през Украйна, строена от комунистите, парното ни още щеше да е на ***?След толкова помия, аз ако бях Русия, щях да я пусна тази България да си търси алтернативи на воля... поне една зима, пробно... :lol: отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години "...Енергийната зависимост на България спъна икономиката през септември..."Да, ама енергийните монополи доволно потриват ръце. По света цените на петрола са почти наполовина от тези, когато цените на горивата у нас бяха както сега. Газът искат да го вдигат с 18%, електроенергията също. Абе монополи нямало, картели нямало, пък цените хвърчат синхронно и то само нагоре. А защо скоро не се виждат алтернативни доставки та природен газ? Щото Булгаргаз ще печели по-малко, съответните олигарси също. Просто и ясно. Мутроландия... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ще бъде чудесно ако милиардите за Белене ако се вложат в саниране,инфраструктура и ВЕИ.Да ама не.Българските политици продължават да задоволяват мегаломанските амбиций на руския брат.Вече и Плевнята спря да говори за саниране и енергийна ефективност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години За да се включи ПАВЕЦ Чаира трябва първо да е имало излишък на ток. А за това трябват доста перки.Производството на ток от ВЕИ има годишен цикъл. ПАВЕЦ Чаира с всичките му разширения може ли да поеме подобно натоварване? Може би комбинация с фотоволтаици може да облекчи проблема.Иначе принципно съм съгласен. Все пак сме с една от най-енергоемките икономики. Там е ключето. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Мда.. не сме дорасли още за високо скоростни влакове. Само за информация билет за такъв влак в Япония по дестинация Киото - Токио ( разстоянието е около 600 км) е около 150 долара. Взема се точно за 2 часа и 12 мин. С 5 спирания.Но за съжаление може само да мечтаем за нещо такова тук. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Е все пак Европейския съюз дава парите, за да може жп. трасетата да станат скоростни. Не чак 300 км. в час, а просто 160 км./ч. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години След като всички толкова много говорят за скоростни влакове в България, някой проверявал ли е цените на билетите, там където ги има. Баба Пена, която сега пътува за 20 лв. от София до Бургас, дали ще даде над 50 евро за това. Достатъчно е да се модернизира съществуващата инфраструктура и да се закупи по-нов влаков състав. отговор Сигнализирай за неуместен коментар