През септември 2010 г. Холдинг Пътища АД намали участието си в три дъщерни дружества от 100% на под 1/3, след като не взе участие в увеличение на капитала им. Във връзка с тези намаления на дялове Комисията за финансов надзор наложи 3 акта на вече бившия изпълнителен директор на холдинга поради ненавременното разкриване на информацията.
Какво обаче загуби Холдинг Пътища АД след намаляването на дяловете си в трите дъщерни дружества?
Проучване на Investor.bg на база отчетите на Пътностроителна техника АД (32,17% дял на холдинга), Пътинженеринг – М АД (32,16%) и Видапътстрой АД (32,26%) показва сумарна нетна печалба от 1,08 млн. лв. за 2010 г.
Също за 2010 г. самият Холдинг Пътища АД отчита печалба за групата в размер на 883 хил. лв., тоест по-малко, отколкото са реализирали тези три дружества. Общата печалба на холдинга е 1,58 млн. лв., но от тях 701 хил. лв. принадлежат на другите акционери в дъщерните дружества, включително на основните акционери в Пътностроителна техника АД, Пътинженеринг – М АД и Видапътстрой АД.
Друг показател, по който трите дъщерни дружества са по-големи от самия холдинг, който доскоро ги е притежавал, е размерът на собствения капитал. За трите компании той е 20,8 млн. лв. към 31 декември 2010 г., докато консолидираният собствен капитал на Холдинг Пътища е 16,5 млн. лв.
По отношение на нетните приходи от продажби холдингът има общо 106 млн. лв. консолидирани продажби за 2010 г., докато трите дъщерни дружества имат 51 млн. лв. сумарни продажби. Правилата при консолидацията са такива, че продажбите на трите дружества за 51 млн. лв. са част от общите от 106 млн. лв. Тоест без тези три дъщерни дружества холдингът би имал около 55 млн. лв. продажби, или двойно по-малко от общо обявените.
Възниква и въпросът доколко Холдинг Пътища АД има право да консолидира резултатите на трите дружества при положение, че не притежава по над 50% от капитала им. Такова право съществува, ако има общо споразумение за управление с другите акционери или ако има мнозинство в управителните органи на всяко от трите дъщерни дружества.
Възможно е условието за консолидация на дружество с дялово участие под 50% да отпадне по някаква причина и те вече да не бъдат консолидирани от холдинга.
Пътностроителна техника АД, Пътинженеринг – М АД и Видапътстрой АД са участници в консорциума, строящ Лот 4 на Автомагистрала Тракия, а Пътностроителна техника АД е строител и на Лот 2 от Автомагистрала Марица.
Пътинженеринг - М АД сключи договор за изграждане на пречиствателна станция Мангалия в Румъния за 3,3 млн. лв., като на 8 юли 2011 г. Холдинг Пътища обяви тази сделка.
Миналата седмица стана ясно, че Пътностроителна техника АД е сключило договор за 17,5 млн. лв. за изграждане на 3,4 км подходен път към ГКПП Капитан Андреево, част от Автомагистрала Марица.
През юни тази година бе оповестено, че Пътностроителна техника АД е сключило договор за 2,4 млн. лв. с община Троян, както и че има участие в други договори за над 3,5 млн. лв.
Ефектът за акционерите на Холдинг Пътища АД, от успехите на трите дружества обаче е 1/3, тъй като такъв е делът на холдинга в тях. Ефектът може дори да е и по-малък, ако мажоритарните акционери в тези дружества решат да не споделят резултатите с миноритарните, какъвто се явява Холдинг Пътища АД.
Пример за такава ситуация например е да не се разпределят дивиденти, а да бъде увеличен капиталът под условие. В този случай делът на Холдинг Пътища АД може да бъде намален дори още повече.
На този фон Холдинг Пътища АД планира продажбата на губещите си дружества. За последните 12 месеца акциите на компанията поевтиняват с 68,2% до 0,477 лв. за брой и 14,6 млн. лв. пазарна капитализация.
Дружество | Продажби в хил. лв. | Печалба в хил. лв. | Собствен капитал в хил. лв. | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2009 | 2010 | 2009 | 2010 | 2009 | |
Холдинг Пътища за групата | 106 463 | 124 188 | 883 | 4 155 | 16 518 | 28 387 |
Пътностроителна техника АД | 30 759 | 36 382 | 350 | 1 850 | 4 583 | 4 042 |
Пътинженеринг – М АД | 14 745 | 19 957 | 655 | 49 | 10 177 | 9 664 |
Видапътстрой АД | 5 460 | 10 076 | 78 | -137 | 6 036 | 5 853 |
Свързани компании:
преди 13 години ами да са си продали акциите хорицата от масовата - имаше оферти от по 48 бинки за една бонова книжка. Като си безотговорен към парите си, дали си на друг да ги управлява, не следиш състоянието им или пък си прекалено алчен - избери си който пожелаеш верен отговорен, то просто си казал: Ела, Вълчо, изяж ме и Вълчо е дошъл....Отделен въпрос е защо дъжавата не се намесва в подобни порочни практики, но явно в КФН си имат прекалено много други неща, за да се занимават с подобни "дреболии" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години А за тези дето са били акционери във всеки от другите 80 приватизационни фонда, например в Нефтохим инвест холдинг и т.н.Слагаш го в крафа масова *** Ватизация и се свършва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Я да чуем твоята перверзна логика и за тези дето са били акционери преди Божков още от масовата приватизация. Те пък с какво са си виновни ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Никой не ги е карал да стават съдружници на знаете кой. Както се казва, като обядваш с мечката, нищо чудно да те изяде. Така че не трябва да има изненадани. Който си е мислил, че ще изяде мечката, е бил глупчо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Никъде в ЗППЦК не е разписано, че публично дружество или негови непублични подхолдинги могат да увеличават под условие капитала! Но не е и забранено за непубличните подхолдинги и точно тази вратичка се използва ...Чудя се какво прави КФН вече 2 години и не ЗАБРАНИ ТАЗИ ПОРОЧНА ПРАКТИКА?! *** как да я забрани щом и държавата я използва, всички знаете кога и как ...Ако бяхме нормално общество щеше да има осъдителни присъди, а след това всички тези над 3 000 акционери в холдинга и пътищата щяха да заведят колективни искове, да ги осъдят и да получат достойно обезщетение за ''ВРЪТКАТА'', на която са станали жертви. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Това по какъв начин ще компенсира ''ТЕЗИ ***'', които инвестираха и се довериха на мистър Божков?! По никакъв, загубата от 3500/лева акция до 50 ст., източването и декапитализирането на холдинга е единствено за дребните акционери! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Точно така е, когато увеличението е за сметка на неразпределена печалба няма мажоритари и миноритари, всички получават пропорционално нови акции ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Въпроси Въпроси Въпроси :) Дам има много въпросителни.Колкото до това при какви точно условия Холдинга ще си върне дяловете чрез опцията с която има право да го направи не е описано точно в отговора изпратен от Холдинга до КФН.Но само запомнете едно. Холдинга може да си върне дяловете и това е напълно възможно да стане по всяко време. Но дали Холдинга ще си ги върне или не това само собствениците му знаят.Съдбата на Холдинга е в ръцете на собствениците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Само Холдинг Пътища ..... напред към победата!!! Не е препоръка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Според мен за пореден път се правят врътки така, че да се откраднат едни пари.Нищо ново под слънцето отговор Сигнализирай за неуместен коментар